Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/3/f/finnsummetone/www/wp-content/plugins/simple-facebook-twitter-widget/simple-facebook-page-plugin.php on line 228

Hvor vanskelig, eller hvor lett er det å være fotturist i Sandefjord? Vi bor i en fantastisk sommerby, severdigheter i fleng, et godt utelivstilbud. I tillegg har byen en interessant historie. Men hvor lett tilgjengelig er tilbudene når man kommer som turist til Sandefjord, uten bil…….

Å være turist i egen by er en fin måte å utforske nærområdet på. Dette er noe jeg hadde tenkt på en stund, men det er liksom litt værre å planlegge en dag som turist på det stedet man bor. Tone og jeg er jo relativt ofte turister helt andre steder, men Sandefjord har aldri blitt sett på av oss på samme måten som når vi f.eks. har besøkt Barcelona, Roma, Lisboa, Paris etc. Når vi er på disse turene så planlegges dagene med hva vi ønsker å se og gjøre. Vi leter opp attraksjoner, sjekker transportmuligheter og avstander. Kostnadene er også viktige, det må jo ikke bli for dyrt. Offentlige transportmidler er ofte det rimeligste, men også det mest vanskelige å sette seg inn i.

Et besøk på Visit Sandefjord gjorde det hele enklere for meg. Her var det listet opp tilbud i fleng, det var bare å lese litt om hva som var hva. Det sto lite om hvordan men kom seg fra sted til sted uten bil, men jeg laget en enkel liste over det jeg hadde lyst til å få med meg.

Det sto at jeg burde legge inn VKT appen, noe som gjorde veldig enkelt å benytte seg av offentlige transportmidler for å komme seg rundt både i og utenfor selve sentrum. Appen kom på plass, den oppdaterer seg i sanntid, og jeg tenkte at dette kom til å bli helt perfekt. Greit å ta buss når man har et litt magert feriebudsjett!

Turen startet nede på bryggeområdet, her er det mye interessant. Hvalfangstmonumentet, fergeterminalen og fergene, Sandefjords storstue (Park Hotel mm). På veien kom jeg forbi et stativ med turistinfo med kart man kunne ta med seg.

Jeg plukket med meg et kart, kjekt å ha som fotturist i en by hvor jeg ikke er kjent 🙂 Første stopp var Hvalfangstmonumentet. En fin setting med Color Viking i bakgrunnen. Dette var ganske tidlig på dagen, så det ble motlysbilder. Dette er litt mer krevende enn medlys, men det ble da noe bilder

Turen fortsatte oppover mot torvet, forbi Thaulows. Det hadde vært flott å fått noen gode bilder av dette også, men hele området var gjerdet inn og stengt. Her var det altså ikke mulig å få med seg historien rundt dette praktbygget i tre. Vel vel, kanskje en annen gang. Jeg registrerte at grunnen til avstenging var konserter. Mange kjente navn på plakaten:

Art for all in the world.

Dette er tittelen på et prosjekt hvor kunstnere fra hele verden har malt veggmalerier i Sandefjord. Det er totalt 10 malerier på fasader og vegger rundt omkring i sentrum. Med listen fra Visit Sandefjord var disse relativt lette å finne. Alle ble avfotografert, men det holder med å vise et par av disse flotte maleriene her:

På min rusletur oppover i byen var det mye interessant å se. Butikkene er sommerpyntet, folk er blide og fornøyde. Etterhvert ende jeg opp på Chr. Whidts plass. Plassen er nyrestaurert, og baker Halvorsen har satt ut bord og stoler så man kan nyte en kaffe og et stykke kosmoskake til lyden av bølgeskvulp fra den flotte fontenen. Her tok jeg en liten rast før jeg skulle gå løs på resten av listen jeg hadde satt opp for dagen.

Neste stopp var Hvalfangstmuseet. Jeg tror det var under ombygging, så det var ikke så mye å se. 25 kroner i døra ga meg iallefall mulighet til å studere diverse utstoppede dyr, noen hvaltenner. Litt informasjon hang det også på veggene, men her ble jeg altså litt skuffet. For byens borgere som har vært en tur innom på Hotel Atlantic, så vil jeg faktisk si at utstillingene der er langt bedre og variert enn det jeg så på hvalfangstmuseet. Men…. dette vet jo ikke den gjennomsnittlige turisten som kommer til byen vår, og må derfor nøye seg med museet.

For å fylle på med enda mer viten og kunnskap rundt hvalfangsten, gikk turen ned på brygga igjen. Hvalbåten Southern Actor sto på listen over det jeg hadde lyst til å få med meg. Dette fikk jeg også informasjon om når jeg kjøpte billetten på Hvalfangsmuseet, det var flott 🙂

Southern Actor er jo et museum i seg selv, og det var utrolig interessant å se hvordan hvalfangerne bodde og jobbet. Her ble det selvfølgelig mange bilder siden det var så mye å se og lære.

Neste stopp….Midtåsen.

Opp med appen fra VKT som jeg hadde blitt anbefalt fra Visit Sandefjord. Midtåsen er et godt stykke å gå når man er nede på brygga i Sandefjord, så buss ville bli helt fint. Jeg la inn søk på fra Sandefjord til Midtåsen. Dessverre var det ikke noe som het Midtåsen, så jeg tenkte videre at jeg ville finne byens turistinformasjon. Der kunne de sikkert hjelpe meg med litt info om busstilbudet. Etter mye tråling frem og tilbake i sentrum sto jeg med uforrettet sak, jeg fant rett og slett ikke noe turistinformasjon!

På min vei hadde jeg gått forbi Turistforeningen, men det er jo noe helt annet. Uansett, de som jobber på Turistforening kan sikkert hjelpe tenkte jeg, og ruslet inn. Damen jeg snakket med der var svært så hjelpsom. Hun kunne fortelle meg at turistinformasjonen i Sandefjord var nedlagt, dette var nå overtatt av hotellene??

Jeg spurte om bussforbindelse fra sentrum til Midtåsen, og det var vist ikke så enkelt. Jeg kunne ta buss fra Hjertnespromenaden eller busstasjonen. Det gikk buss opp Dølebakken hver annen time, trodde hun. Hun foreslo at jeg kunne spasere, det var jo rett oppe i bakken, knapt en kilometer… eller så.

Vel, jeg kom meg opp til Midtåsen, det var ikke en kilometer….. eller så, det var faktisk 2,3 kilometer, en vei! Ganske slitsomt etter å ha travet fem timer rundt i byen tidligere på dagen. Men, turen var verdt det. Midtåsen med skulpturparken er virkelig et flott anlegg.

Jeg hadde planer om en liten tur ut til Gogstadhaugen også, men etter Midtåsen måtte jeg kaste inn håndkleet. Ruslingen rundt i byen + turen opp til Midtåsen hadde blitt til 1,1 mil, og da starte på enda en gåtur ut til vikingplassen ville rett og slett blitt for slitsomt.

Sandefjord har mye flott å by på, om man har bil. Kollektivtilbudet er for dårlig til at man skal kunne få med seg severdigheten i og utenfor byen. Jeg er vant til å gå, så det er ikke noe stort problem, men det er mange som ikke orker å gå så langt. Ofte som kommer  turistene uten bil også. Alternativet er Taxi, men da skal man ha et relativt romslig feriebudsjett.