Det er ofte diskusjon i de fleste bobilgruppene på Facebook om hvor fornøyde, eller misfornøyde vi er med forhandleren vi har kjøpt bobilen hos. Det er mange meninger å lese, fra solskinnshistorier til rene mareritt. Stort sett alle ha en eller annen formening, positiv eller negativ. Vi, FinnSummeTone er godt fornøyd med forhandleren vi har handlet hos. Til nå har alt vært en av de gode historiene. Men, det har dukket opp et lite problem, og her er det faktisk ting jeg ikke helt forstår.

Service hos merkeforhandler

Vi har kjøpt vår bil i et annet fylke. Det var en bruktbil, under et år gammel med lav kilometerstand og fornuftig pris. Vi slo til, og plutselig var vi eiere av en Adria Sonic i810 sc. Problemet var at dette var en innbyttebil, og forhandleren vi handlet hos er ikke Adriaforhandler. Servicer og slikt er egentlig ikke noe problem, men det er et stykke å kjøre, det er også en dyr fergebillett på veien dit. Det betyr at det koster oss ca. 1.500 kroner å kjøre bilen dit hver gang noe skal gjøres. I lengden blir jo dette en relativt stor kostnad, så vi så på muligheten for å kanskje bruke en Adriaforhandler i vårt eget fylke, faktisk kun en 20 minutters kjøretur unna. Praktisk!

Men, neida!

Vi skal ha fukttest på vår Adria nå, og valgte derfor å kjøre innom Adriaforhandleren. Da kom spørmålet: ”Er bilen kjøpt her”? Vi fortalte at bilen opprinnelig var kjøpt hos Adriaforhandler i Harstad, men byttet inn i en ny bil hos en annen forhandler, altså der vi kjøpte den. For å gjøre en lang historie kort, den lokale forhandleren sa at de ikke kunne ta fukttest på bilen fordi da ville de automatisk overta garantiansvaret om det var noe galt. Det måtte altså gjøres der hvor bilen var kjøpt, eller i verste fall der hvor bilen var kjøpt i utgangspunktet, altså Harstad. Er det sånn å forstå at det er den enkelte forhandleren som sitter med garantiansvar på bilen, eller er det fabrikken hvor bilen er bygget. Jeg forstår at det er forskjell på biltypen, her er det jo som regel Fiat, Iveco eller lignende. Det er ikke der problemet ligger, det er bodelen som er utfordringen. I mitt hode er det faktisk Adria som har garantiansvaret på vårt påbygg, ikke forhandleren.

Egentlig så burde det være helt uvesentlig, er forhandleren forhandler for et merke, enten det er Hobby, Carthago, Adria –ja hvilket merke som helst, så burde servicen være den samme. I en hvilken som helst annen bransje er det helt uvesentlig hvor varen er kjøpt. Så lenge bedriften er forhandler for varen, ja da gjelder alle garantier etc. hos alle som er forhandler for samme varen. Det spiller ingen rolle om jeg kjøper en Toyota i Tromsø, jeg får utført alt av servicer og garantiarbeid hos en hvilken som helst Toyotaforhandler i Norge..

Hva skjer med bruktmarkedet?

Sist jeg var innom Finn.no for å sjekke lå det ca. 4.000 brukte bobiler til salgs. Det jeg beskriver ovenfor vil jo bli et kjempeproblem etterhvert. Bobilmarkedet har eksplodert de siste årene, og det bygger seg opp med brukte bobiler. Hvordan skal folk få tatt service på disse bilene når hovedregelen er man blir tvunget til å ta servicen eller få utført garantiarbeid der bilen er kjøpt?

En gullgruve!

Før eller siden vil salg av nye bobiler gå nedover. Bruktmarkedet flommer allerede over av biler. Hva skal forhandlerne leve av om bobilsalget plutselig stuper? Jo, det ligger et kjempemarked der innen service og vedlikehold, og det markedet er i sterk vekst. Noen bobilforhandlere har allerede forstått dette, de tilbyr service og vedlikehold, ettermontering av utstyr etc, til og med når bilen ikke er kjøpt der. En imøtekommende og serviceminded forhandler bygger opp et tillitsforhold til kunden, og neste gang det skal kjøpes en ny bil så er nok denne tilliten gull verdt.

Bruk gjerne kommentarfeltet nedenfor for betraktninger.

8 Kommentarer

  1. Gunnar

    Hei Finn
    Hvis det fins en importør av Adria i Norge, og de andre er forhandlere av importøren. Så skal dette være greit slik du sier at du kan ta reklamasjoner på alle Adria forhandlere. Hvis den er importert utenom importør, så er det den som har importert vogna som har ansvar.
    Mistenker at alle Adria forhandlerene er selvstendige importører, og da de forskjellige forhandlerene har avsettninger til reklamasjon.
    Derfor vil ikke en annen forhandler ta i den saken, forde de ikke vil ha kostnaden som Harstad har avsatt (kanskje) til slike tilfeller.
    Men de som har solgt vogna bør jo ha gitt en garanti?
    På bil så er det importører og derfor kan alle ta garantisaker hos alle Ford forhandlerene. Er bilen kjøpt/ importert utenom Ford systemet, så er det garantien i opprinnelses lande som gjelder. Og selvfølgelig forhandler, men kunn den ene forhandler som har importert. Ikke Ford Norge, hvis du forstår hva jeg mener.
    Mvh Gunnar

    Svar
    • finnbjurvoll

      Dette var jo en god forklaring Gunnar. Ser jo helt klart at dette kommer til å bli et kjempeproblem i fremtiden med tanke på bruktmarkedet som etterhvert begynner å bli så stort. En annen ting er jo at det er såpass mye å spare på å importere selv. Dette blir man frarådet av alle forhandlere i Norge, men hva er egentlig forskjellen. En bil til 3 mill i norge kan man ha ferdig tollet inn for rett i overkant av 2 mill (faktasjekk). For det mellomlegget kan man jo kjøre noen turer til tyskland 😉

      Svar
  2. Lars & Berit

    Heisen. Finn.
    Dette er den eneste grunnen til at vi kjøper en Hymer på Mercedes chassis. Hymer i Norge er importert av Kroken Caravan med landsdekkende forhandlernett og serviceapparatet er mer eller mindre globalt. Vi kan utføre fukttest på Hymerfabriken i Tyskland eller på «godkjent verksted» for denne type tester uten negative konsekvenser eller ansvarsfraskrivelser. I tillegg har Fiat ymse ordninger rundt om i landet / utland så da velger vi Mercedes som også kan repareres over alt der et godkjent Mercedes-Benz verksted finnes. Alt dette har sin pris men etter 1års forskning tørr vi ikke gamble med et hav av egen-importører uten noen felles standard for garanti, service etc. Vi ønsket oss en Adria Sonic Supreme og var helt avhengige av europeisk dekning på bil & bodel vedr service etc.

    En Hymer forhandler vi har tillit til hevdet offentlig at bransjen endelig var fri for cowboyer nå. Vår erfaring er at markedet er et eldorado for gullgravere og det meste er helt Texas. Problemet ligger nok i denne ekstreme økning i markedet (slik du nevner) som igjen åpner for en del mindre kundevennlige muligheter på selgers side. Hvor lang tid det tar før vi får ansvarsbevissthet i forhandler leddet tror jeg handler om antallet kunder som er villige til å prøve problemstillinger i retten eller klagesaker til forbrukermyndigheter. (Presedens)

    Mange forhandlere av Adria er sikkert oppegående firma men etter lengre møter med den største forhandler i vårt område ble vi så forvirret at vi droppet merket. Vi viste hva vi skulle spørre om og alt ble avfeid med tåkeprat / avfeielser. Vi synes dette er høyst merkverdig med tanke på det fokus Adria fabrikken har hatt på hele sin produksjon de siste årene. Men for all del, dette er vår opplevelse.

    Svar
    • Lars & Berit

      Jeg ser at min kommentar nok heller mot det negative, det var ikke intensjonen, årsaken er nok at vi er litt frustrerte. Vårt førstevalg er en Adria Sonic Supreme 810 sc (som dere) på en Fiat 180 MultiJet. Trekkvillig motor og et nytenkende design / planløsning passer oss perfekt. Om forhandlernettet nærmer seg Hymer på europeisk garanti og service, velger vi Adria på flekken. La meg også skyte inn at vi er i dialog med en forhandler sørpå vedr. en mulig løsning, noen Adria forhandlere selger Hymer sine merker og kjenner derfor bedre til muligheter, selv om policy forskjellen på Tysk / Fransk er stor. Vår kalkyle har lite rom for «utfordringer» og derfor må vi gå for det sikre. Superfornøyde blir vi uansett 🙂

      Litt fakta:
      I dag eier Tyske Hymer Group: Elddis, Etusco, Dethleffs, TEC, Niesemann +Bischoff GmbH, Burstner, Laika, Carado og Sunlight, USA : Roadtrek, American Fastbacks, Best Time RV.

      Etter lange forhandlinger med KABE ble Adria solgt til Franske Trigano Group som i dag eier: Eura Mobil, Mobilvetta, Benimar, Chausson, Rollerteam, Karmann, Challenger, Elnagh, Autostar, Font Vendóme, Notin, Mc Louis, Randger, Tribute, CI, Kentuky, Rimor, Xgo, Sun Living, ARCA, Auto-Sleepers, Auto-Trail.

      PS: Håper dere finner er gunstig løsning Finn, uansett er Sonicen deres en fantastisk husbil og vil gi dere mange behagelige reiseår fremover 🙂

      L&B

      Svar
  3. Lars

    Til Finn 🙂
    Vi har gjort grundig arbeid på dette de siste dagene. Forhandlere, Nye og etablerte samt forbrukermyndighetene er kontaktet med spørsmål. vedr fukt test, service og garanti. Vi har også fått mye info om selve markedet. Om du vil kan jeg poste en artikkel på det her eller sende deg en mail.

    For deg gjelder følgende: Du kan ta fukt test og service der du vil så lenge verkstedet er sertifisert for gjeldende oppgave. Dette i følge telefon med forbrukerrådet med hjemmel i forbrukerkjøpsloven. Selger kan kreve å ta garantiarbeider selv, det er jo de som må betale for dette.

    MVH.
    Lars.

    Svar
    • finnbjurvoll

      Hei Lars.
      Beklager litt sent svar her, vi har vært så opptatte siste dagene med å flytte alt ut fra huset. Det er interessant det du sier her, jeg har sendt deg en epost. Setter selvfølgelig pris på en gjesteartikkel om du har mulighet 🙂

      Svar
  4. Rune Haaland

    Sitat: «den lokale forhandleren sa at de ikke kunne ta fukttest på bilen fordi da ville de automatisk overta garantiansvaret om det var noe galt.»

    Dette er helt feil. Det er selger eller importør som har garantiansvar. Andre forhandlere eller verksted overtar selvsagt ikke garantiansvaret hvis de utfører en tjeneste som fukttest.

    Svar
    • finnbjurvoll

      Det er helt korrekt, men det hjalp ikke å si dette til denne forhandleren. Det var ikke snakk om at de ville ta fukttest på vår bil.
      Det har ikke vært noe problem, det finnes andre forhandlere som kjenner til hvordan disse garantireglene fungerer. Grunnen til at vi gjerne ville bruke forhandleren som var nærmest er jo av praktiske hensyn, altså slippe å kjøre så langt for å få tatt servicer etc. på bilen vår.

      Svar

Legg igjen kommentar

Din e-post adresse blir ikke publisert

Translate »