Det er ofte diskusjon i de fleste bobilgruppene på Facebook om hvor fornøyde, eller misfornøyde vi er med forhandleren vi har kjøpt bobilen hos. Det er mange meninger å lese, fra solskinnshistorier til rene mareritt. Stort sett alle ha en eller annen formening, positiv eller negativ. Vi, FinnSummeTone er godt fornøyd med forhandleren vi har handlet hos. Til nå har alt vært en av de gode historiene. Men, det har dukket opp et lite problem, og her er det faktisk ting jeg ikke helt forstår.

Service hos merkeforhandler

Vi har kjøpt vår bil i et annet fylke. Det var en bruktbil, under et år gammel med lav kilometerstand og fornuftig pris. Vi slo til, og plutselig var vi eiere av en Adria Sonic i810 sc. Problemet var at dette var en innbyttebil, og forhandleren vi handlet hos er ikke Adriaforhandler. Servicer og slikt er egentlig ikke noe problem, men det er et stykke å kjøre, det er også en dyr fergebillett på veien dit. Det betyr at det koster oss ca. 1.500 kroner å kjøre bilen dit hver gang noe skal gjøres. I lengden blir jo dette en relativt stor kostnad, så vi så på muligheten for å kanskje bruke en Adriaforhandler i vårt eget fylke, faktisk kun en 20 minutters kjøretur unna. Praktisk!

Men, neida!

Vi skal ha fukttest på vår Adria nå, og valgte derfor å kjøre innom Adriaforhandleren. Da kom spørmålet: ”Er bilen kjøpt her”? Vi fortalte at bilen opprinnelig var kjøpt hos Adriaforhandler i Harstad, men byttet inn i en ny bil hos en annen forhandler, altså der vi kjøpte den. For å gjøre en lang historie kort, den lokale forhandleren sa at de ikke kunne ta fukttest på bilen fordi da ville de automatisk overta garantiansvaret om det var noe galt. Det måtte altså gjøres der hvor bilen var kjøpt, eller i verste fall der hvor bilen var kjøpt i utgangspunktet, altså Harstad. Er det sånn å forstå at det er den enkelte forhandleren som sitter med garantiansvar på bilen, eller er det fabrikken hvor bilen er bygget. Jeg forstår at det er forskjell på biltypen, her er det jo som regel Fiat, Iveco eller lignende. Det er ikke der problemet ligger, det er bodelen som er utfordringen. I mitt hode er det faktisk Adria som har garantiansvaret på vårt påbygg, ikke forhandleren.

Egentlig så burde det være helt uvesentlig, er forhandleren forhandler for et merke, enten det er Hobby, Carthago, Adria –ja hvilket merke som helst, så burde servicen være den samme. I en hvilken som helst annen bransje er det helt uvesentlig hvor varen er kjøpt. Så lenge bedriften er forhandler for varen, ja da gjelder alle garantier etc. hos alle som er forhandler for samme varen. Det spiller ingen rolle om jeg kjøper en Toyota i Tromsø, jeg får utført alt av servicer og garantiarbeid hos en hvilken som helst Toyotaforhandler i Norge..

Hva skjer med bruktmarkedet?

Sist jeg var innom Finn.no for å sjekke lå det ca. 4.000 brukte bobiler til salgs. Det jeg beskriver ovenfor vil jo bli et kjempeproblem etterhvert. Bobilmarkedet har eksplodert de siste årene, og det bygger seg opp med brukte bobiler. Hvordan skal folk få tatt service på disse bilene når hovedregelen er man blir tvunget til å ta servicen eller få utført garantiarbeid der bilen er kjøpt?

En gullgruve!

Før eller siden vil salg av nye bobiler gå nedover. Bruktmarkedet flommer allerede over av biler. Hva skal forhandlerne leve av om bobilsalget plutselig stuper? Jo, det ligger et kjempemarked der innen service og vedlikehold, og det markedet er i sterk vekst. Noen bobilforhandlere har allerede forstått dette, de tilbyr service og vedlikehold, ettermontering av utstyr etc, til og med når bilen ikke er kjøpt der. En imøtekommende og serviceminded forhandler bygger opp et tillitsforhold til kunden, og neste gang det skal kjøpes en ny bil så er nok denne tilliten gull verdt.

Bruk gjerne kommentarfeltet nedenfor for betraktninger.

Translate »
%d bloggere liker dette: