Denne gangen poster vi en gjesteartikkel fra en av våre følgere. Han har sett nærmere på noen av de problemstillingene jeg tok opp tidligere, og mange av oss bobileiere ikke helt klarer å få taket på. Han har sendt oss følgende tekst, og spør: er bobilkjøp en risikosprt?

FinnsummeTone.no skrev en artikkel med overskriften: «Er bilen kjøpt her?» Der tar Finn for seg problemstillingene rundt dette med service- og fuktkontroll, samt senvirkninger alle bobileiere må forholde seg til. Jeg utdyper i denne artikkelen hva bobilbransjen selv gjør for å forbedre opplevelsen vår.

Mange bobilkjøpere har erfart og lest på Facebook om rot og tull med service, garanti og autoriserte fukt- og gasstester. Det har ikke blitt bedre de siste årene med nye forhandlere, mange av dem uten erfaring og autorisasjoner på praktisk talt alt. Dette kan gå utover deg hvis du velger feil. Norges Caravanbransjeforbund (NCB) er instansen som skal sikre deg som bobilkunde. Ålesund Caravan er medlem der så …

Vi drar på besøk til daglig leder Terje Giske hos Ålesund Caravan, i Kroken Caravan nettverket. Erfaringsmessig gir denne 2. generasjons bilselgeren klare svar, og vi blir ikke avspist med tullprat denne gangen heller. Timingen er perfekt. Terje sitter med en bunke Facebook kommunikasjon på bordet, der det meste ikke stemmer. Forhandlere som ikke har fått med seg grunnprinsippet i bransjen, altså hvem forhandler hva, samt hvilke tester og reparasjoner de har lov til å utføre og hvilke autorisasjoner de må ha. Fler av dem har ikke en gang lov til å skru på verken Hymer eller Adria bo-del og Fiat eller Mercedes bil. Velger du feil verksted, eller ikke har kunnskap om hvordan du håndterer disse tingene, er veien kort til et hav av problemer. Pass på hvilke hender du legger livet ditt i!

«Bilen knekker sammen halvveis til Spania og verken forhandler eller kunden vet hva de skal gjøre! Det du føler kan nok bare beskrives som en grusom situasjon. Ikke stort bedre er det som Tromsøværing når bilen dør i Kristiansand.»

Det er avgjørende for bransjens fremtid at man blir enige om retningslinjer, og at disse blir overholdt. Ålesund Caravan er i løpende dialog med både bilmyndigheter og bransjeforbund, for bedring av alle de ulike godkjenninger og autorisasjonskrav som må på plass. NCB sier det er en forutsetning at deres forhandlere følger Norsk lov. Fokuset er stort på at NCB sin logo skal bety et trygt kjøp for deg som kunde.

5 års garanti?

Som eksempel bruker vi en bobil fra Hymer kjøpt ny hos en Kroken forhandler. Fabrikken gir 2 års garanti på bodelen, og Mercedes/Fiat 2 år på bil. I tillegg kjøper Kroken 3 års tilleggsgaranti, slik at kunden får sine 5 år på bo- og bildel. Står du med bilen ute av drift, ringer du bare nummeret i servicebok, og så ordnes problemene av seg selv. Terje hos Ålesund Caravan er klar på at dette ikke er lukrative avtaler, ofte havner de på langt under timelønn i tilbakebetaling fra fabrikken på en garantijobb. Garantien håndterer også reparasjoner hos uautoriserte verksteder, men kunden har ansvaret for å melde i fra slik at forhandleren kan veilede for best mulig resultat. Det er ikke alle forhandlere som gidder å betale dette for deg men innad i Kroken kjeden behandler man alle likt for som Terje sier: man er jo på ferie.

Har du en bobil kjøpt utenfor NCB, er du prisgitt den enkelte forhandler og deres krav til hvordan ting gjøres. Forbrukerkjøpsloven er allikevel glitrende klar i forhold til dine rettigheter. På telefon med Forbrukerrådet får vi vite at alle forhandlere med autorisasjon på ditt merke har pålegg om å utbedre, teste og ta service på din bobil. Når vi sier at noen forhandlere ikke ønsker å ta fukttest fordi de får overført ansvaret på seg, er meldingen fra advokaten særdeles tydelig:
Det har de ikke lov til å nekte deg!
Baksiden av den medaljen handler om hvordan du som kunde håndterer dette, for selv om du har loven i hånd må du selv sloss for din rett.

Garanti, Gasstest, Fukttest og Service på bil?

Fukttest (tetthetskontroll) skal tas av alle autoriserte forhandlere av ditt merke helt uavhengig hvor du er i verden. Terje Giske forteller at justeringen av testinstrumenter koster over 50.000 hver gang. Nøyaktighet er helt nødvendig for å kunne oppdage begynnende problemer. Da er det ikke bare å slenge innom noen som har god nese for mugg.
Gasstetthetskontroll krever også autorisasjon. Om din forhandler ikke har denne, kan de heller ikke gi deg en godkjent test gjennomført av noen som har nødvendig opplæring. I verste fall får dette fatale konsekvenser.
Service på bilen krever også autorisasjonen på bilmerket.
Er alle disse punktene utført av verksteder uten autorisasjon, er Du og din 100% ulovlige bobil klar for langtur med unger og andre juveler.

Sørg for at du får autoriserte tester og service hos en NCB forhandler!

Terje Giske kommer i hele samtalen med gode råd og tips. Et av dem er å ha i bakhodet at bobilforhandleren i Lofoten, med sine 2 garasjedører, skal drifte norske, tyske, franske og resten av verdens bobiler noen uker på sommeren – slikt blir det kø av.


En stor takk til Finn & Tone som tok imot og publiserte denne artikkelen, Terje Giske fra Ålesund Caravan som gav oss 1 time midt i beste salgstid og alle andre som bidro.

Vennlig Hilsen
Lars & Berit, snart på Bobilreisen.no med egen blogg.

Legg igjen kommentar

Din e-post adresse blir ikke publisert

Translate »