Vi har hatt en betydelig oppgradering av bilen, nytt toalett, nytt strømsystem og nytt gassopplegg. Vi kommer til å ta for oss hver enkelt del etterhvert. Denne blogposten dreier seg kun om vårt førsteinntrykk av Cinderella Motiontoalettet.
Vi har snakket om dette lenge. Finn har tømt X antall toalettkassetter siden nyttår, vi skriver nå 140 døgn i bilen siden 20 januar, og da blir det jo mange besøk innom tømmestasjoner for å kvitte seg med sortvann.
Vi så på mulighetene for å montere Cinderella ganske tidlig, men ble frarådet dette med tanke på lukt under forbrenningsprosessen. Etter å ha lest og diskutert i forskjellige fora ble vi etterhvert enige om at vi ønsket å få dette montert. Mange hevdet at dette også var totalt luktfritt under forbrenningen. Eneste måte å finne ut av det på var rett og slett å få det montert selv slik at vi kunne gjøre vå egen erfaring.
Vi tok kontakt med Heistad Bil og Caravan, som er autorisert forhandler for Cinderella. De tar også på seg ettermontering. Tegninger og løsninger ble laget for å tilpasse på best mulig måte, samtidig som alt skulle se originalt ut. Møbelplater ble bestilt fra Adria slik at ombyggingen skulle blende inn med alt det andre i bilen. Lars Martin hos Heistad Bil og Caravan har gjort en fantastisk jobb med ettermontering, og alt ser ut som det er originalt fra fabrikk.
Førsteinntrykk.
Vi har fått ett mye enklere liv! Det er mange fordeler kontra de tradisjonelle kassett-toalettene. En av de første tingene vi opplevde var at viftene i toalettet holder all lukt borte inne i bilen. Vi behøver ikke lufte etter toalettbesøk, odøren er helt fraværende. Dette finnes også for vanlige bobiltoaletter, men det er ikke så mange som har dette montert.
Forbrenningsprosessen er ”rolig”. Det støyer lite, og er ikke til sjenanse på noen som helst måte. Forbrenningen går også kjapt, og det er ikke noe som blir for varmt. Vi har hørt om at toalettet kan avgi så mye varme at det blir for varmt å være i toalettrommet. Den erfaringen har ikke vi.
Lukt
Her er det også mange meninger. De fleste sammenligner med den typiske ”hytte” Cinderellaen. Motiontoalettet er ikke helt det samme, og det blir da naturlig nok en del feilinformasjon rett og slett for at noen har ”hørt” av noen, som har ”hørt” av noen andre at det lukter under forbrenningen, altså det har vært lite med reelle brukererfaringer.
Vi har hatt toalettet i drift noen dager, og vi har ikke benyttet oss av noe annet toalett enn det vi har i bilen. Det har blitt en god del forbrenninger etter installasjonen. Erfaringen vår så langt er at forbrenningsprosessen ikke lukter i det hele tatt.
Under oppstart av forbrenning lukter det litt brent papir i ca. 30 sekunder, og etter det er forbrenningen totalt luktfri. Siden vi har stort sett stått stille på campingen de siste dagene, så har vi hatt problemer med å skille denne ”papirlukten” fra lukten som kommer fra grillene rundt på plassen her, altså ikke sjenerende i det hele tatt.
Så langt har vi veldig god erfaring med Cinderellaen, og vi skal komme med en litt mer utfyllende erfaring når vi har hatt dette i drift en stund. En ting er i allefall sikkert, aldri mer tømming av dokassett. Stay tuned…….
Dritbra artikkel 😉
Skal man ta utradisjonelle valg, er det ofte vanskelig å finne god informasjon om hva som faktisk er tilfelle. Det er derfor svært nyttig med denne type artikler på bakgrunn av erfaring fra en faktisk løsning. Vi bestemte oss for lenge siden og installere Cinderella, selv med alle de problemstillinger vi ble advart mot. Det er svært behagelig å vite at 90 % av disse utfordringene har sin bakgrunn enten i hyttetoalett løsningen eller synsing. Vårt største ankepunkt er gass. Vi utforsker nå muligheten til å kutte gass som energikilde i så stor grad som mulig. Årsak er kostnad på drift og vedlikehold av system samt forbruk. Ifølge Cinderella bruker forbrenningsprosessen 200 g gass per besøk. Selv om vi ønsker en sterk reduksjon av gassbruk vil vi med stor sannsynlighet velge fast gasstank (Lpg) og med alle de utfordringer man har vedrørende sortvann vil Cinderella forbrenningstoalett står høyt på listen over apparater tilknyttet gass. Takk foren flott artikkel, vi gleder oss til oppfølgeren(e)..
Takk for kommentar Lars!
Det er vår erfaring også, basere slike valg på det man «hører» og synsing i de forskjellige fora kan være vanskelig. Det beste er egenerfaring, eller rett og slett ta kontakt med andre som har dette montert.
Når det gjelder gassforbruket så har jeg ingen betenkeligheter. Vi har samtidig som toalettmontering også fått inn fast system med utvendig fylling og avlesning av gassnivå på kontrollpanelet inne i bilen, altså full kontroll.
Fylling eller etterfylling kan gjøres på pumpe når som helst hele døgnet, og til en helt annen pris enn å fylle opp de vanlige gassflaskene. Mye enklere å forholde seg til nedover i europa også. Stort sett samme systemet over hele fjøla.
Savner pris på alt.. ellers knall artiklel
Det er nok ikke mulig å skrive hva det koster. Dette var en del av en større oppgradering av bilen vår, og vi har betalt en samlet sum for hele oppgraderingen. Så, vi har ikke en spesifikk pris på bare Cinderellaen. Det vil også være forskjellige priser på montering, alt etter type bil og kompleksitet og tilpassing. Selve toalettet koster 35.000, så kommer montering i tillegg. I noen biler kan dette veldig enkelt ettermonteres, i andre biler kreves det litt mer ombygging etc.
Hei,
Jeg har også nylig fått montert Cinderella i min bobil. Vi fikk den montert hos Mysen Caravan. Meget fornøyd med montering og service.
Har eksakt samme erfaring som artikkelforfatter.
Ingen lukt og ingen sjenerene støy. Alltid klar til bruk.
Et posetivt resultat av skifte fra toalett med kvern er at vi nå har vesentlig mer ferskvann tilgjengelig da toalettet tydelig krevde sin del av vannet.
Eneste ulempen med Cinderella er nok totalprisen som havnet på mellom 50 og 60.000 kroner.
For mitt vedkommende er det verdt hver krone.
Vårt er jo relativt nymontert. Godt å høre at dere også har god erfaring 🙂
Har dere fått montert Cinderella i nybilen også?
Heisann 🙂
Nei, i den nye bilen er det vannklosett og stor tank. Har ikke det store behovet for noe annet her. I den forrige bilen var det helt annerledes, der var det standard kassett som måtte tømmes sånn ca. annenhver dag. Når man bor i bilen fulltid så blir man ganske lei av det. Cinderellaen var helt unik i så måte. Superenkel og renslig. Askebollen tømte vi i søpla etter 70 besøk 🙂 I nybilen kan vi stå nesten tre uker før vi har behov for å tømme sortvann.
Litt mer «drittprat» :-))
Det er få som har delt sine erfaringer med Cinderella på nettet og ettersom dere nå både har erfaringer med Cinderella og nå også med septiktank, ber jeg om noen råd. Tenker på å kjøpe større bobil og vil ikke ha kassett toalett. Jeg har sett litt på Dethleffs XLI som også fås med septiktank på 110 liter med kvern. Denne har en vanntank på ca 160 liter. Det jeg ser på nettet er antydninger om at 110 liter septik ikke rekker så lenge og at dette systemet bruker forholdsvis mye vann. Det er også vesentlig større utvalg av nesten nye Dethleffs med kassett med mulighet for ombygging til Cinderella, enn som har septik innebygd. Har tenkt å ha (som nå) to 11kg gasstanker med selvfylling. Lurer jo litt på gassforbruket med Cinderella også.
Har dere noen gode råd basert på disse opplysningene? På forhånd takk.
Har også såvidt startet litt med egen blogg, ikke mye innhold enda men ….
Heisann Bengt.
Jeg kan bekrefte at et slikt system vi har nå, altså septiktank og kvern bruker en del vann. Fordelen med det vi har nå er at tankene er relativt store, og vi kan stå halvannen uke til fjorten dager før ting begynner å bli kritiske. Det er omtrent like lenge vi kunne fricampe med det systemet vi hadde i Adriaen. Vi er veldig godt fornøyd med systemet vi har nå.
Men, det var Cinderellaen du hadde spørsmål om. Vi var også veldig godt fornøyd med den løsningen. Det er enkelt, renslig, og praktisk. Jeg har skrevet litt om lukten av brent papir, og med et slikt toalett vil det selvfølgelig bli litt «brent» lukt utenfor bilen. Er man nøye på vedlikeholdet, altså rens av katalysator osv. så er ikke dette noe problem. Brentlukten forsvinner etter 5-10 minutter. Det lukter mye værre av f.eks. bålpanner, griller osv. Står man på en campingplass eller bobilparkering hvor noen lager mat eller griller utenfor bilen, så merker man ikke denne røyklukten fra Cinderellaen i det hele tatt. Er det snakk om bålpanner, så er det 10 ganger værre 🙂
For å snakke litt om gassforbruket, så vil jo dette gå en del opp med et slikt toalett. For oss som er i bilen på heltid, og brukte Cinderellaen som et vanlig toalett (vi brukte utelukkende toalettet i bilen, også når vi sto på campingplasser), så fylte vi ca. 30-40 liter gass hver tiende dag. Hadde vi vært i Norge på den kalde årstiden, ville forbruket selvfølgelig vært mye høyere. Siden du har selvfylling er dette egentlig et sekundærproblem, men ja, det går en del gass!
Håper du har fått svar på det du lurte på.
Finn
Hei Finn
Takk for raskt og informativt svar. For å kunne bedømme hvor lenge vi kan fricampe med 110 liter septik og 160 liter vann, hadde det vært fint å vite hvor store tanker dere har for halvannen til to ukers bruk
Hei igjen 🙂
I den nye bilen har vi 300 liter vann, 200 l septik og 200 liter gråvann. Vi har også mulighet for å pumpe gråvann over i septiktanken.
Jeg hadde septiktank tidligere før jeg satte inn Cinderella. Mitt største problem var at det er få steder man kan få tømt tanken da tømmepunktet må ligge i bakkenivå. Dette var spesielt vanskelig å få tømt på vinteren ds tømmestedene var ofte stengt.
Jeg har nå Cinderella på andre året og bor i bilen ca 9 mnd i året. Så langt har det vært helt problemfritt. Etter min mening er Cinderella desidert den beste løsningen for bobiler.
Takk til begge, utrolig nyttig å få kvalifiserte erfaringer. Da blir det Cinderella ! Det er også lettere å finne pent brukte bobiler uten septik