Vi har hatt en betydelig oppgradering av bilen, nytt toalett, nytt strømsystem og nytt gassopplegg. Vi kommer til å ta for oss hver enkelt del etterhvert. Denne blogposten dreier seg kun om vårt førsteinntrykk av Cinderella Motiontoalettet.

Vi har snakket om dette lenge. Finn har tømt X antall toalettkassetter siden nyttår, vi skriver nå 140 døgn i bilen siden 20 januar, og da blir det jo mange besøk innom tømmestasjoner for å kvitte seg med sortvann.

Vi så på mulighetene for å montere Cinderella ganske tidlig, men ble frarådet dette med tanke på lukt under forbrenningsprosessen. Etter å ha lest og diskutert i forskjellige fora ble vi etterhvert enige om at vi ønsket å få dette montert. Mange hevdet at dette også var totalt luktfritt under forbrenningen. Eneste måte å finne ut av det på var rett og slett å få det montert selv slik at vi kunne gjøre vå egen erfaring.

Toalettrommet før oppgradering

Vi tok kontakt med Heistad Bil og Caravan, som er autorisert forhandler for Cinderella. De tar også på seg ettermontering. Tegninger og løsninger ble laget for å tilpasse på best mulig måte, samtidig som alt skulle se originalt ut. Møbelplater ble bestilt fra Adria slik at ombyggingen skulle blende inn med alt det andre i bilen. Lars Martin hos Heistad Bil og Caravan har gjort en fantastisk jobb med ettermontering, og alt ser ut som det er originalt fra fabrikk.

Toalettrommet etter oppgradering

Førsteinntrykk.

Vi har fått ett mye enklere liv! Det er mange fordeler kontra de tradisjonelle kassett-toalettene. En av de første tingene vi opplevde var at viftene i toalettet holder all lukt borte inne i bilen. Vi behøver ikke lufte etter toalettbesøk, odøren er helt fraværende. Dette finnes også for vanlige bobiltoaletter, men det er ikke så mange som har dette montert.
Forbrenningsprosessen er ”rolig”. Det støyer lite, og er ikke til sjenanse på noen som helst måte. Forbrenningen går også kjapt, og det er ikke noe som blir for varmt. Vi har hørt om at toalettet kan avgi så mye varme at det blir for varmt å være i toalettrommet. Den erfaringen har ikke vi.

Lukt

Her er det også mange meninger. De fleste sammenligner med den typiske ”hytte” Cinderellaen. Motiontoalettet er ikke helt det samme, og det blir da naturlig nok en del feilinformasjon rett og slett for at noen har ”hørt” av noen, som har ”hørt” av noen andre at det lukter under forbrenningen, altså det har vært lite med reelle brukererfaringer.
Vi har hatt toalettet i drift noen dager, og vi har ikke benyttet oss av noe annet toalett enn det vi har i bilen. Det har blitt en god del forbrenninger etter installasjonen. Erfaringen vår så langt er at forbrenningsprosessen ikke lukter i det hele tatt.
Under oppstart av forbrenning lukter det litt brent papir i ca. 30 sekunder, og etter det er forbrenningen totalt luktfri. Siden vi har stort sett stått stille på campingen de siste dagene, så har vi hatt problemer med å skille denne ”papirlukten” fra lukten som kommer fra grillene rundt på plassen her, altså ikke sjenerende i det hele tatt.

Så langt har vi veldig god erfaring med Cinderellaen, og vi skal komme med en litt mer utfyllende erfaring når vi har hatt dette i drift en stund. En ting er i allefall sikkert, aldri mer tømming av dokassett. Stay tuned…….

Om forfatter

Relaterte artikler

6 Kommentarer

  1. Lars & Berit

    Dritbra artikkel 😉

    Skal man ta utradisjonelle valg, er det ofte vanskelig å finne god informasjon om hva som faktisk er tilfelle. Det er derfor svært nyttig med denne type artikler på bakgrunn av erfaring fra en faktisk løsning. Vi bestemte oss for lenge siden og installere Cinderella, selv med alle de problemstillinger vi ble advart mot. Det er svært behagelig å vite at 90 % av disse utfordringene har sin bakgrunn enten i hyttetoalett løsningen eller synsing. Vårt største ankepunkt er gass. Vi utforsker nå muligheten til å kutte gass som energikilde i så stor grad som mulig. Årsak er kostnad på drift og vedlikehold av system samt forbruk. Ifølge Cinderella bruker forbrenningsprosessen 200 g gass per besøk. Selv om vi ønsker en sterk reduksjon av gassbruk vil vi med stor sannsynlighet velge fast gasstank (Lpg) og med alle de utfordringer man har vedrørende sortvann vil Cinderella forbrenningstoalett står høyt på listen over apparater tilknyttet gass. Takk foren flott artikkel, vi gleder oss til oppfølgeren(e)..

    Svar
    • finnbjurvoll

      Takk for kommentar Lars!
      Det er vår erfaring også, basere slike valg på det man «hører» og synsing i de forskjellige fora kan være vanskelig. Det beste er egenerfaring, eller rett og slett ta kontakt med andre som har dette montert.
      Når det gjelder gassforbruket så har jeg ingen betenkeligheter. Vi har samtidig som toalettmontering også fått inn fast system med utvendig fylling og avlesning av gassnivå på kontrollpanelet inne i bilen, altså full kontroll.
      Fylling eller etterfylling kan gjøres på pumpe når som helst hele døgnet, og til en helt annen pris enn å fylle opp de vanlige gassflaskene. Mye enklere å forholde seg til nedover i europa også. Stort sett samme systemet over hele fjøla.

      Svar
    • finnbjurvoll

      Det er nok ikke mulig å skrive hva det koster. Dette var en del av en større oppgradering av bilen vår, og vi har betalt en samlet sum for hele oppgraderingen. Så, vi har ikke en spesifikk pris på bare Cinderellaen. Det vil også være forskjellige priser på montering, alt etter type bil og kompleksitet og tilpassing. Selve toalettet koster 35.000, så kommer montering i tillegg. I noen biler kan dette veldig enkelt ettermonteres, i andre biler kreves det litt mer ombygging etc.

      Svar
  2. Emil W Cappelen

    Hei,
    Jeg har også nylig fått montert Cinderella i min bobil. Vi fikk den montert hos Mysen Caravan. Meget fornøyd med montering og service.
    Har eksakt samme erfaring som artikkelforfatter.
    Ingen lukt og ingen sjenerene støy. Alltid klar til bruk.
    Et posetivt resultat av skifte fra toalett med kvern er at vi nå har vesentlig mer ferskvann tilgjengelig da toalettet tydelig krevde sin del av vannet.
    Eneste ulempen med Cinderella er nok totalprisen som havnet på mellom 50 og 60.000 kroner.
    For mitt vedkommende er det verdt hver krone.

    Svar
    • finnbjurvoll

      Vårt er jo relativt nymontert. Godt å høre at dere også har god erfaring 🙂

      Svar

Legg igjen kommentar

Din e-post adresse blir ikke publisert