Det er mange meninger rundt dette med strøm og batterier i bobil. De fleste ønsker å ha nok strøm for å kunne fricampe noen dager, og andre, som oss, trenger godt med strøm i bobilen for å kunne lade pc’er og etc. Noen har kanskje også medisinsk utstyr som trekker strøm.

Meningene er som sagt mange, og det beste er egentlig å snakke med fagpersonell når man skal utstyre bilen med batterier og det man trenger for etterlading og vedlikehold. Mange har også bruk for en inverter som gjør om 12 Volt til 230 Volt.

De fleste av oss er slik laget at vi stoler på det vi blir fortalt av en bobilforhandler når vi kjøper en ny bil. Når selgeren sier at en inverter vil ødelegge batteriene, ja da tar vi det for god fisk. Noen selgere av bobil vet faktisk ikke engang forskjellen på et startbatteri og et bodelsbatteri. Er selgeren fagmann på batterier, eller er det bare noe han/hun har hørt selv uten å sjekke fakta? Jeg har sågar hørt tilfeller hvor en forhandler har montert startbatterier som bodelsbatterier.

Blir batteriene ødelagt?

Nei, de blir ikke det! Etter å ha hørt dette mange nok ganger så valgte jeg å ta en telefon til en spesialist på området. Batteriene blir absolutt ikke ødelagt av at vi bruker invertere. Inverteren må selvfølgelig være dimensjonert i forhold til størrelsen på batteriene, og ikke trekke mer strøm en det batteriene klarer å levere. På alle batterier finnes det datablader som forteller deg dette, så det er enkelt å finne ut hvor stor inverter man bør ha.

Blybatterier/Lithimum

En inverter vil naturlig nok tappe batteriet kjappere, og det vil igjen føre til at batteriene får flere sykluser. Et blybatteri vil bli «utslitt» lenge før et Lithiumbatteri. Lithiumbatterier er konstruert for hardere belastninger og mange flere sykluser. De fleste tåler 2000 fulle utladninger, og går de aldri lavere enn 80% av kapasisteten, ja da tåler de hele 3000 sykluser. Et blybatteri er ikke i nærheten av dette.

Konklusjon

Den er vel egentlig ganske enkel, en riktig dimensjonert inverter ødelegger ikke batteriene. Det som vil slite ut batteriet er at man ganske enkelt får hyppigere utladninger om inverteren er mye i bruk, og det vil øke antall sykluser. Så da er dette avmystifisert og avkreftet.

Kilde batteriteori: Batteri og Radiatorservice

Legg igjen kommentar

Din e-post adresse blir ikke publisert