I dag var vi ikke så tidlig i gang som vi pleier. Vi koste oss lenge med en god frokost på Røros, og vi planla videre tur. Egentlig hadde vi tenkt å kjøre videre mot Atlanterhavsveien, men etter en rask titt på værmeldingen slo vi dette fra oss. At det blåser kuling er nå helt greit, men store nedbørsmengder som kommer i vannrett retning er ikke noe vi synes er så veldig koselig. I allefall ikke om vi skal få tatt litt bilder.

Hvor drar vi…

Tone fant frem den store boka med alle camping/bobilparkering/fricamingstedene i, altså Bobilguiden for Sørlandet og Østlandet. Etter litt bladring frem og tilbake bestemte vi oss for å kjøre litt sydover igjen. Bestemmelsesstedet for dagen, og for overnatting ble Ridderspranget, ikke så veldig langt fra Beitostløen. I følge guiden kunne det være litt plundrete med stor bil, men det gikk helt fint.

Møte med Moskus på Hjerkinn

Underveis til Ridderspranget passerer vi Hjerkinn og utsiktspunktet Viewpoint Snøhetta. Vi bestemte oss for å ta en liten stopp der. Fra parkeringen og opp til selve utsiktspunktet er det ca. 1,5 km oppover på fjellet. I beskrivelsen sto det også at man kunne være heldig å få se moskus.

På veien opp traff vi to hyggelige damer som fortalte at om vi gikk litt kjapt oppover, så hadde de sett moskus i en dal litt lenger oppe. Vi kjappet oss oppover, og moskusen befant seg mange hundre meter unna. Ikke mulig å få tatt et bra bilde. Men… vi hadde nå sett en moskus.

En fantastisk utsikt møtte oss når vi kom opp til selve platået som utgjør utsiktspunktet. Her var det en slags «hytte» med store panoramavinduer, slik at man kunne skue utover den flotte fjellheimen. Her fikk vi også hvilt oss litt før vi startet på turen nedover igjen. Vi snakket om hvor heldige vi hadde vært, at vi hadde sett en moskus.

Plutselig… der rett ut til siden for oss, og veeeldig nære sto det en moskus og beitet. Dette var stor stas å oppleve, og kameraet gikk varmt.

Videre mot Ridderspranget

Etter opplevelsen med den spektakulære utsikten vi hadde på Viewpoint Snøhetta, og møtet med moskusen var begge litt «oppskjørta». Vi valgte å slappe av litt i bilen, spise litt god mat, ja rett og slett lande litt før vi satte kursen videre mot Ridderspranget.

Det er ikke mer enn et par timers kjøring fra Hjerkinn til Ridderspranget, så det var fremdeles god med fotolys etter at vi hadde parkert. En liten tur ned til fossen for å beskue kløfta der ridderen hoppet over med sin brud i armene. Om du vil vite mer om Ridderspranget, les her.

Så, her står vi nå. Stille og rolig inne i skogen. Det eneste vi hører er suset fra fossen.
I kveld har Tone servert kjempegod stekt ris med reker, skinke, egg og mye annet godt. Mett og fornøyd.

Morgendagen er heller ikke planlagt. Vi får se hvor vi havner….