Det har nå gått vel 3 måneder siden vi fikk installert vårt Cinderellatoalett i bobilen. Så langt har det svart til forventningene, og vår konklusjon er at vi aldri skal ha bobil uten dette montert. Det har også blitt meg fortalt at flere bobilfabrikanter ser med interesse på dette, og vil komme med Cinderellatoalett som opsjon på sine modeller.
For oss som bor i bilen 365 dager i året har dette vært en velsignelse. Toalettet er enkelt å tømme, og asken som er sluttproduktet kan rett og slett bare tømmes i søppeldunken. Vi trenger ikke stresse med å finne tømmeplasser for å tømme slik vi måtte tidligere, det er utrolig renslig, og det er aldri noe lukt inne i bilen under toalettbesøk. Under selve askelaget er det ofte litt som har brent seg fast, men dette løses med varmt vann og en børste.
Enkelt?
Ja, det er enkelt å tømme og vedlikeholde systemet, men det krever litt øvelse. Jeg husker godt første gang jeg skulle tømme den gamle toalettkassetten, det var ikke så enkelt det heller, men etter noen ganger gikk det fint.
Det er på samme måten med Cinderellaen. I alle brukerveiledninger står det at slike ting er relativt enkelt, men i begynnelsen er det ofte litt tuklete. Det er enkelt å ta ut askebeholderen, men litt mer plundrete å sette den på plass igjen. Når man har gjort det noen ganger går det veldig kjapt og greit. Det krever rett og slett litt øvelse.
Lukt og vedlikehold
I vårt første innlegg skrev vi litt om hva som skjer på utsiden av bilen når forbrenningen starter. Normalt skal man bare kjenne litt brent «papirlukt» i de første par minuttene etter forbrenningen har startet. Hos oss begynte denne «brente» lukten å vedvare litt lenger, og vi valgte derfor å ta kontakt med Cinderella for å få en liten sjekk på om alt fungerte som det skulle. Siden vi bor i bilen, og toalettet er i daglig bruk året rundt, så må vi innføre litt mer rutiner på selve vedlikeholdet. At lukten hang litt lenger viste seg å være at katalysatoren ikke hadde den luftgjennomstrømningen den skulle ha. Det betyr at vi som bruker toalettet så hyppig må ha litt kortere vedlikeholdsrutiner på rens av katalysatoren. Nicolay hos Cinderella tok en skikkelig gjennomgang med oss på hvordan alt skal vedlikeholdes for å virke optimalt, og vi opplevde en utrolig god service de timene bilen sto hos Cinderella i Oslo. Alt ble sjekket, vifter, katalysator, riktige temperaturer og luftgjennommstrømninger. Etter servicen er den brente papirlukten redusert til knapt merkbar.
Forbruk av gass og tid.
Når det gjelder forbruket av gass merker vi selvfølgelig at dette har gått opp litt. Det er helt umulig å regne ut et helt eksakt gassforbruk pr. forbrenning. Det kommer helt an på hvor mye aske det allerede er i beholderen når forbrenningen starter, intervaller mellom toalettbesøk, omgivelsestemperatur osv. Cinderella sier 180 gram pr. forbrenning. Dette blir ikke helt korrekt dersom det f.eks. er to toalettbesøk innenfor f.eks. 30 minutter. Det blir ikke 180 gram ganger to, men det går på tid. Cinderellaen brenner 70 minutter etter siste nedtrekk. Det betyr at om det er et besøk f. Eks. kl. 12:00 og neste besøk er 12:15 så vil den totale forbrenningen på disse to besøkene ta 85 minutter. Det vil altså si at det bør gå ca. 218 gram med gass.
Det har versert mange teorier og meninger rundt hvordan dette fungerer, og derfor ønsket vi å få riktig informasjon fra Cinderella rundt dette. Det er også viktig at det trekkes ned etter hvert besøk slik at forbrenningen starter umiddelbart etter toalettbesøket. Dette har igjen med mengden av avfall som havner til forbrenning i kammeret. Så å «samle» opp flere besøk før man trekker ned for å starte forbrenningen for å spare gass, vil på sikt sørge for at toalettet ikke virker optimalt.
Konklusjon
Dette er igjen noe vi ser på som en veldig god investering, både når det gjelder komfort, renslighet og et enklere bobilliv. Som nevnt innledningsvis er vi så fornøyd med denne løsningen at det ikke kommer til å bli en bobil uten.