I går var vi i Pompeii og så alle ødeleggelsene. I dag måtte vi en tur opp for å se kilden. Vi hadde fått informasjon om buss og rutetider på campingen, så vi pakket sekk med genser, vindjakke, vannflasker og kjeks. Gode tursko var en selvfølge, og Finn hadde selvsagt pakket fotobagen med flere objektiver for å kunne dokumentere utflukten. Vi tok den lokale bussen opp, – og det anbefales, kostet kun 3,10 Euro. Det er en bratt, smal og svingete vei opp, men bussjåføren er godt kjent og tuter før hver sving. Hadde ikke vært noe lurt å ta bobilen opp her – det går an, men anbefales ikke.

Det enkleste, og faktisk den enste måten, er å ta den vanlige rutebussen

Etter 50 minutter på bussen var vi framme og kjøpte billett til 10 Euro, kun cash, for å få lov å vandre de siste 2 km opp til kraterkanten. Det var bratt, ca 14% stigning, men bare en tar det med ro og har litt pauser underveis så går det greit. Det er jo kjempespennende å vandre opp her! Og for en fantastisk utsikt! Hele Napoli, Capri, Sorrento og Isola d´Ischia kan sees fra stien vi går. Det var greit å ha gode tursko på, vi ser jo endel andre turister av ulik nasjonalitet som tolker begrepet tursko og turtøy litt anderledes enn oss. Det kommer amerikanere i pensko og kjole, asiater i sandaler og T-skjorte med glitter, noen i shorts og noen i dynejakker med hetta oppe.

Det er ikke noe å si på utsikten

Opp til toppen

Var det verd turen opp? Ja det kan vi gjerne underskrive på. Vi gikk opp til kiosken som ligger på 1167m.

Selve toppen er litt høyere, men der må man ha med egen guide.  Det var helt utrolig spesielt å gå på toppen, langs kraterkanten av en vulkan hvor det ryker svoveldamp. Det er et landskap som kan gi assosiasjoner til Helvete eller et månelandskap. Størknet lava danner skarpe klipper og vi ser langt ned i det mørke krateret.

Det ser kanskje ikke så bratt ut på bildet, men i virkeligheten var det ganske bra stigning

Krateret i Vesuv er 300 meter dypt

Det er aktivitet, og noen steder ryker det opp mellom steinene

Det er laget en gangvei rundt krateret

Overvåkes

Det er mange målestasjoner og vulkanen overvåkes kontinuerlig så vi satser på at det er en stund til neste utbrudd. Når dette er sagt så er faktisk Vsuv en av de virkelig farlige Vulkanene. Den kommer jo til å få et utbrudd igjen, vi vet ikke når, men det vil være dramatisk. Etter det berømte i år 79 e. Kr som begravde Pompeii og Herculaneum så har det vært en rekke utbrudd av ulik størrelse. Siste store utbrudd var i 1944.

Vesuv overvåkes hvert minutt. Slike målestasjoner var det mange av

Returen til campingplassen

Turen ned gikk litt lettere enn opp, og vi måtte finne igjen bussen vår. Siden det er lavsesong så går bussene litt sjeldnere enn ellers og det viste seg at vi måtte vente nesten 2 timer på neste buss ned. Men italieneren som sto ved billettluka hadde et strålende forslag – han kunne fikse plass på en annen buss som gikk om bare en halvtime – kostet litt mer 5Euro pr pers, og vi skulle være nede på 20 minutter. jaja, – dumme turister som vi var så gikk vi med på det. Det ble riktignok ståplass på denne bussen, – greit nok, -det som var verre var at denne bussen gikk jo til Napoli. Så da måtte vi finne toget, – og ta det tilbake til Pompeii hvor «Sølvpilen» sto og ventet. Nå er vi ganske løsningsorienterte så det gikk jo greit å finne togstasjon og tog. Togene hadde riktignok en litt annen standard enn NSB, – og mens vi ventet på vårt tog så vi en heftig slosskamp på toget i motsatt retning…velvel – en erfaring rikere kom vi oss da til bake til campingen vår og kunne puste ut etter nok en spennende og begivenhetsrik dag!

Vi fant togstasjonen, og Tone poserer mens vi venter på toget

Ikke helt samme standard vi er vant til i Norge

Men vi kom oss på riktig tog, og vi fant tilbake til campingen