En liten oppdatering med erfaringene så langt etter at vi fikk montert to nye selvfyllingsflasker for gass. På vår forrige europatur dukket problemet med gass opp, og jeg registrerer at dette er noe som ofte går igjen i de forskjellige bobilgruppene på Facebook. Det finnes selvfølgelig mange løsninger, men vi kan ikke få fullrost hvor enkelt dette har blitt for oss.

Det er mange ting som går på gass i en bobil, vi må ha gass til varme (om vi ikke står på landstrøm), det kreves gass til matlaging. Varmtvannstanken og kjøleskapet krever også sitt. I vår bil har vi i tillegg en Cinderella Motion som også tærer på gassbeholdningen. Forbruket vårt har naturlig nok gått en del opp etter at vi fikk montert Cinderellaen.

I Norge så er jo dette med gass ikke noe problem. Det er enkelt å få fylt flaskene, og det finnes bytteautomater. Flasker med den såkalte «husmorkoblingen» og flasker med industrikobling kan enkelt fylles opp hos mange leverandører. Det er først når vi kjører ut av Norge dette problemet med fylling av gass oppstår.

Selvfyllingsflasker montert i gass-skapet

Ingen standard

Dessverre finnes det ingen standard for dette med flasketype, og de forskjellige landene har hver sin standard. Det betyr at det finnes et utall av forskjellige typer systemer rundt omkring i Europa, og det finnes like mange «lure» løsninger for å løse problemet med fylling. Det finnes også adaptersett man kan kjøpe, men de fleste leverandører fraråder naturlig nok dette, og argumentasjonen går selvfølgelig på dette med sikkerhet.

Løsningen – for oss..

Vi så på to forskjellige løsninger. Installere fast gasstank, eller sette inn selvfyllingsflasker med utvendig fylling. Vi gikk for den siste løsningen. Her var det ingen krav til ombygging eller andre modifikasjoner av bilen. Våre eksisterende flasker ble byttet ut mot to selvfyllingsflasker, og disse kunne settes rett inn i gassrommet. Flaskene er koblet sammen som én flaske, og det er montert gassfilter og utvendig fylling hvor vi enkelt kan sette inn fylledapateret. Nå er det heldigvis ikke så mange standarder på dette, det holder å ha med seg et par stykker. Hovedstandarden basert på vår erfaring så langt er den som kalles «Italian Dish». Har stasjonen en annen type pumpe, ja da har de som regel et låneadapter du kan bruke når du skal fylle. En annen stor fordel er at flaskene har manometer som viser gassnivå, og i tillegg er det montert måler inne i bilen for enkel avlesning.

Gassnivåmåler montert på kontrollpanelet inne i bilen.

Utvendig fylling med påmontert adapter for fylling. «Italian dish»

I bruk

Vi har nå vært i Tyskland, Frankrike, Korsika og Italia. Så langt har det gått som en lek å fylle gass. De fleste bensinstasjonene har LPG pumpe, og vi fyller gass like enkelt som vi fyller Diesel. Etter å ha snakket med andre som har samme opplegget som oss, så vet vi at dette er like enkelt uansett hvor i Europa vi måtte komme.

Fylling av gass kan gjøres på alle bensinstasjoner med LPG pumpe. Her fyller vi i syditalia

Problem løst!

Ja, det er løst. Dette er enkelt og greit ikke noe problem lenger. Vi bruker gass uten å tenke på at det vil være vanskelig å finne sted for å få fylt opp igjen. Det har også kommet en egen webside og app som viser fyllestasjoner over hele Europa med LPG pumpe, noe som bare gjør det hele enda enklere. Appen som kan lastes ned både for iPhone og Android viser også kjøreinstruksjon. Websiden finn du på: mylpg.eu

Websiden viser over 45.000 fyllesteder i Europa

Lavere pris på gass?

Ja, i Norge så fyller man gass fra pumpe til ca. halve prisen sammenlignet med å levere flaskene til fylling. I utlandet er dette litt annerledes, jeg har registrert at det reklameres med at man fyller for halve prisen i hele Europa, men vår erfaring så langt viser at det er en sannhet med modifikasjoner

Pris for montering

Dette er individuelt, og avhengig av forhandler og hva man ønsker av tilleggsutstyr. Vi fikk dette montert hos Heistad Bil & Caravan som en del av en større oppgradering. For en nøyaktig pris for montering i din bil, ta kontakt med forhandler.

2 Kommentarer

  1. Hallstein Sørebø

    Fastmonterte selvfylleflasker er et funn i bobilen !
    Husk på at sør i Europa er innholdet av Butan i LPG høyere enn vi har her hjemme. Så gassen som fylles der bør brukes opp før en kommer til områder med kuldegrader. Vanligvis ikke noe problem hvis forbruket er bra. «Norsk» LPG inneholder 95% eller mer av Propan og tåler kulden.
    LPG sørover produseres ofte fra råolje og kan ha oljerester i seg, derfor viktig å ha et filter i kretsen før forbrukerne. Norsk LPG kommer vanligvis fra naturgass og er «tørrere». Men filter er lurt uansett 🙂
    God tur !

    Svar
    • Finn

      Heisann Hallstein.

      Kjenner godt til at innholdet av Butan er mye høyere når man kommer sørover, og at det bør brukes opp før man når kuldegradene. Å ha filter er uansett greit enten det er i Norge eller andre land. Uansett, takk for kommentar og tips 🙂

      Svar

Legg igjen kommentar

Din e-post adresse blir ikke publisert

Translate »