Vi mottar mange hyggelige mailer og meldinger fra andre bobilfolk som følger oss her på bloggen, og leser våre reisebrev. Nå har vi blitt gjort oppmerksomme på at mange kanskje kvier seg litt for å reise på slike «langturer» nedover i Europa på egenhånd. Vi kjører jo hele tiden alene, og tenkte derfor å skrive litt om hvordan våre opplevelser rundt dette har vært så langt.

Ferske som bobilfolk

Ja, vi er nok veldig ferske. Vi har hatt vår bobil, som er vår første i kun et år. Vi planla bobilismen i et par år før vi gikk til innkjøp av bilen, og den ble hentet hos Stamsaas Fritid den 26. Oktober i 2017. Det skulle bli starten på vårt eventyr som bobilister på heltid. Læringskurven har vært ganske bratt, men når man tilbringer livet i en bobil 24/7 365 dager i året så lærer man naturlig nok ganske kjapt, noe som også er en nødvendighet for å kunne leve slik.

I starten ble det mange flotte vinterturer rundt i nærområdet, den lengste turen hadde vi til Bergen. Vi drømte om en litt lenger tur, samtidig som tanken rundt heltidsbobilisme befestet seg mer og mer. I januar 2017 la vi ut på vår «62 døgn og 1000 mil gjennom Europa i bobil» tur. Turen var ment som en slags «generalprøve» på hvordan det er å leve så tett på hverandre i et mobilt hjem over litt lenger tid enn en langhelg. Turen ble en berikelse, og når vi returnerte til Norge i Mars bestemte vi oss for å selge vår enebolig i Sandefjord for å leve som digitale nomader noen år. Ja, vi kan kalle oss digitale nomader, vi er fremdeles i jobb begge to, men er så heldige at vi kan jobbe fra bilen så lenge vi har internett. Det er selvfølgelig et privilegium, og som igjen gjør dette livet mulig for oss.

Kjente, eller ukjente destinasjoner

På vår første langtur rundt i Europa fulgte vi egentlig bare en rute som mange før oss hadde kjørt. Det valfarter jo med Norske bobiler nedover til Spania og Portugal for å overvintre i sol og varme. Mange velger å stå rolig på en av de mange flotte campingplassene som finnes langs denne ruten. Costa Brava, Costa Blanca, Costa Del Sol i Spania, eller kanskje Algarvekysten i Portugal. Vi foretrekker å være litt mer i bevegelse, utforske nye steder, og ikke minst oppleve atmosfæren. Vi er også opptatt av både det geografiske og historiske rundt stedene vi besøker. Med bobil er det nærmest utømmelig med flotte destinasjoner og historiske steder.

Sommeren tilbragte vi på vår sesongplass på Granholmen Camping i Sandefjord, og vi la planene for vår neste tur gjennom vinterhalvåret. Denne gangen skulle vi prøve litt mer upløyd mark, Korsika, syditalia og de Italienske øyene Sardinia og Sicilia. Turen skulle vare i 6 måneder, så litt planlegging måtte til.

Tekniske løsninger – vær forberedt

Dette går mer på det biltekniske. At bilen er i topp shape er en selvfølge før man legger ut på langtur. Det er ikke dette vi tenker på, men mer utfordringene rundt gass, strøm og toalett.

Den største utfordringen for de fleste er nok gass. Det er mange forskjellige standarder rundt i Europa, og det kan by på utfordringer å få fylt gass. Her har vi lest om mange kreative løsninger med overganger, ha med tysk og spansk flaske i tillegg til de norske, ja kreativiteten er endeløs. Etter vår forrige tur rundt i Europa var konklusjonen vår ganske enkelt å bytte ut det vi hadde med selvfyllingsflasker. Etter å ha konstatert at noen hadde hatt problemer med å få fylt disse uten å ha utvendig fyllemulighet, ja da valgte vi å bruke de få hundrelappene ekstra for å få utvendig fyllenippel på bilen. Så lang har vi ikke hatt noe problemer med gassfylling, ikke heller på betjente stasjoner. Dette har gjort at gassproblemet ikke lenger er et problem.

Skal man fricampe litt, noe som absolutt er å anbefale på trygge steder, bør man kanskje også ha mulighet for å kunne lade batterier når man står stille. Dette løses enkelt med f. eks. solceller.

Ha med egen slange og et variert utvalg av overganger for vannfylling. Dette er viktig. Vi har sett det meste når det gjelder «griseri» hvor vannslangen for drikkevann brukes til noe helt annet enn det som er formålet. Sammen med vår egen vannslange ligger det også en flaske med Antibac for vasking av f. eks. kran før vi kobler på vår egen slange.

Litt verktøy og reservedeler er også nyttig, ekstra filterinsats til gassfilter, tabletter for rens av vann på vanntanken, ting og tang man kan få bruk for.

Er syditalia og Sicilia farlig?

Syditalia? Er ikke det litt skummelt da? På Bobil & Caravanmessen på Lillestrøm ble vi også advart mot å reise i syditalia av selgeren av «Bobilboka». Må’kke dra dit, der kaster de stein på bobilene! Vel, vi lot oss ikke skremme av dette utsagnet, og det er vi glade for. Om man lar seg påvirke av det man hele tiden hører, så vil det selvfølgelig lage mange begrensninger på grunn av engstelse for hva som kan skje. Det er en kjensgjerning at å kjøre i f. eks. Sverige kan være mye farligere enn å kjøre i Sydeuropa. Det er alltid en mulighet for å være på feil sted til feil tid, om man er riktig uheldig. Dette gjelder uansett hvilket land man er i.

Så langt har vi bare positive erfaringer når det gjelder Korsika, syditalia og Sicilia. Folk er hjelpsomme og hyggelige. Ved et par anledninger har vi kjørt oss bom fast i noen småbyer pga. størrelsen på bilen. Da strømmer det til med hjelpsomme sjeler som stopper trafikk, dirigerer og sørger for at man kommer seg løs igjen. Med smil, fornuft, høflighet og litt ydmykhet kommer man veldig langt. Det samme gjelder når vi treffer lokalbefolkning i andre sammenhenger, vi lytter med interesse på det de forteller om stedet og landet de bor i. Vi handler mye spennende mat og drikkevarer av den lokale produsenten som kommer innom for å presentere vareutvalget. Det er brød, hjemmebrygget vin, olivenolje rett fra gårdspressen, fisk og grønnsaker. Språket kan været litt problematisk, men med noe få ord på lokalspråket, fakter, armer og bein, så går alltid dette også helt fint.

Oppmerksomhet og sunn skepsis

Det hele koker egentlig ned til dette, være oppmerksom og inneha en sunn skepsis. Det er viktig å forstå når man bør trekke seg litt tilbake, dette gjelder uansett om man kjører bobil på velkjente og godt opptråkkede stier som Kroatia, Spania og Portugal, eller setter kursen mot litt nye spennende destinasjoner hvor det ikke har vært så alt for mange norske bobiler før deg. Saken er vel kanskje den at det er lettere å bli utsatt for noe der hvor det er store ansamlinger av turister. Det har jo lenge vært advart mot strekningene rundt catalonia, en strekning veldig mange kjører på veien mot både solkysten og Portugal. Vi ble utsatt for et forsøk på landeveisrøveri her i Januar, men igjen den sunne skepsisen reddet oss nok i den situasjonen. Les om opplevelsen her.

Vær nøye på valg av overnattingssteder, les brukererfaringer, snakk med andre som evt. har kjørt samme rute, unngå å stoppe på rasteplasser i områder som betegnes som utsatt. Dette gjelder alle land. Utvendige sensorer slik at man får et varsel om aktivitet nær bilen kan også være til hjelp. Legg vekk verdisaker, pc’er, pader osv. på natten, og når du forlater bilen. Rett og slett sunn fornuft.

Mange røverhistorier

Det florerer av røverhistorier på sosiale medier. Skrekkscenarioer om ran, innbrudd etc. etc. Mye av dette bør filtreres, og det er ofte mye bedre å søke reell informasjon hos mer pålitelige kilder. Ta en telefon til forsikringsselskapet ditt, sjekk om det har vært mange innmeldinger av skade eller tap av verdier langs den ruten du skal kjøre. Send en mail eller to til de forskjellige turistkontorene langs ruten eller på destinasjonen. Gjør man dette får man litt mer håndfast og riktig informasjon. Det er nok mange som lar være å reise på sine drømmeturer fordi de har hørt at det kan være farlig å kjøre der, uten at dette egentlig er helt riktig.

Ha respekt – vi er gjester..

Dette er en av de punktene vi ser på som viktig, vi er gjester! For oss betyr det at vi oppfører oss på en ryddig måte, vi respekterer kulturen, religionen, naturen og menneskene. Å f.eks. ta en selfie foran et minnesmerke etter en trafikkulykke langs veien, eller andre ting som blir sett på av lokalbefolkning som respektløst er fy fy. Er vi usikre på om det er greit å parkere, ja da spør vi alltid. Skal vi ha opp dronen for å filme eller ta noen bilder så avklarer vi alltid dette på forhånd, igjen sunn fornuft. Vi prøver så godt vi kan å lære oss litt av språket, noe som også alltid blir tatt godt i mot og sett på som morsomt.

Har du/dere noe spørsmål? Send oss gjerne en epost, eller bruk kommentarfeltet nedenfor. Vi skal svare så god vi kan.

Lykke til planleggingen av drømmereisen 🙂

 

4 Kommentarer

  1. Billyeald Alan M

    Flott artikkel og så rett, så rett. Sosial antenner, kulturell forståelse, ydmykhet, og vilje til å utforske det ukjente er det som skal til.

    Svar
  2. Anna / Boihusbil

    Så sant! Det är så mycket snack om både nedsövning av folk som sover i sina bilar till stenkastning. Tror säkert att en del händer, men för det första kräver det stora kunskaper för att kunna söva folk utan att riskera att döda dem. Bra att du lyfter detta och förhoppningsvis hjälper andra att inte vara så rädda. Vi har inte upplevt något alls på våra 8 månaders boende i husbilen.

    Svar
    • Finn

      Joda, det kan selvfølgelig hende at noen har opplevt slike ting, men det er nok ikke mange. Vi har heller ikke opplevd noe som helst negativt på det året vi har bodd i vår bobil. En annen ting er jo også at det kan like godt hende slike saker på bobiltur i skandinavia.

      Svar

Legg igjen kommentar

Din e-post adresse blir ikke publisert

Translate »