Venezia er vel kanskje ikke noe unik destinasjon, hit valfarter det med norske bobiler hele sommeren for å oppleve alle de spennende tingene Venezia har å by på. Av og til så kan det være vanskelig å bevege seg rundt i byen, det hender nemlig at vannstanden stiger såpass mye at gummistøvler er en nødvendighet, og på Markusplassen legges det ut «brygger» man kan gå på for å slippe å vasse i vannet.
Heldigvis var det tørt og fint når vi besøkte byen. Værgudene viste seg også fra sin beste side. Det var kaldt, men solen skinte og det var klart og fint vær. Det blir mye rusling på et slikt besøk, på de to dagene vi var i Venezia spaserte vi nesten to mil.
Camping Venezia
Vi valgte denne campingen litt i utkanten av selve byen. Campingen ligger sentralt til, og er veldig flott og moderne med store fine plasser, innendørs svømmebasseng, restaurant osv. Veien inn til Venezia er også kort. Bussen (nr. 5 og nr. 19) som går inn til Piazzale Roma går hvert 15 minutt, og når man kommer til denne endestasjonen kan man vandre over broen og inn i selve Venezia, eller man kan ta en ferge, såkalt Vaporetto til den fergestasjonen man ønsker. Hele systemet er veldig lettfattelig, og det er enkelt å forflytte seg ved å bruke Vaporetoene. Billetter til både bussen og fergene kan kjøpes i resepsjonen på campingen, noe som gjør det hele enda enklere.
Venezia
Jeg har alltid hatt et ønske om å se denne byen. Tone hadde vært her før, i regn og tåke hadde hun vasset rundt på Markusplassen, så hennes opplevelse av byen var dessverre ikke så bra. Dette var kanskje anledningen til å få rettet opp dette inntrykket.
Vi skal ikke skrive en lang post om Venezias historie, men litt er fint å ta med om denne interessante byen. Venezia var i utgangspunktet et myr og øyområde, og mennesker flyktet ut til disse områdene når Nord Italia ble invadert av gotere, og senere hunnere. Her ble det etterhvert anlagt en liten by, og Venezia fikk sin bystatus 25. Mars i år 421. Det historiske sentrum av byen er bygget på 118 små øyer i Venezia lagunen, og det er et kjempenettverk, faktisk 40 km. av små og store kanaler. Den gamle bydelen har bevart sin orginalitet, og er bygget på trepæler. Hele byen er i ferd med å synke i havet, og på sikt er det snakk om å bygge store demninger rundt byen for å beskytte den mot ødeleggelse.
Gondoltur
Ja, dette er virkelig romantisk. Gondolene ført av Gondolierer iført stripete gensere og flotte hatter, gjerne syngende til O’sole mio er vel kanskje det mange forbinder med navnet Venezia. Det er kanskje slik på sommerhalvåret, men nå i Desember er gondolieraene kledd i vanlige mørke dunjakker, og den flotte hatten er byttet ut med vanlig topplue. Det kan nok være mer romantisk å ta en gondoltur på sommeren enn nå på vinterhalvåret. Prisen for en gondoltur er også ganske stiv, det koster fra 60 euro og helt opp til 100 euro. Skal du ha en syngende gondolier, eller kanskje en trekkspiller med i gondolen, ja da er det egne takster på dette også. Vi valgte å avstå fra gondolturen, man får sett veldig mye ved å ta vaporetto og vandre kanallangs.
Lett å gå seg vill
Når man vandrer rundt i Venezia er det lett å bli desorienter. Gatene er smale, så smale at man mange steder at man kan ta på veggene på begge sider samtidig. Det er et nettverk, nærmest en labyrint av av slike små gater. Å bruke telefonen med google maps e.l. fungerer ikke hele tiden så bra, det er dårlige telefon og satelittforhold nede i disse trange gatene. Har man god tid så er det kjempespennende å bare vandre på måfå. Før eller siden kommer man til en større kanal, og da er det lettere å orientere seg. Langt inne i et smug fant også «Devils Forest Pub», her tok vi en liten pitstop. Heldigvis fant vi veien ut igjen.
Venezia, en flott opplevelse!
Og til slutt, et lite videosammendrag:
Så himla vackert 🙂
Ja, det er vakkert og spesielt :-), og Finn er god på å fange og formidle gode motiver med kameraet.