Fricamping/villcamping på spektakulære steder er noe de fleste som kjører bobil setter høyt. For å kunne bedrive denne formen for camping er selvfølgelig nødvendigheten av noe ekstrautstyr helt nødvendig. De fleste bekymrer seg rundt dette med strøm, men det er egentlig et sekundært problem. Strøm går det an å skaffe seg nok av med relativt billig ekstrautstyr som solceller, brenselcelle, oppgraderte batteribanker etc. Det som egentlig er hovedproblemet ved fricamping er grå/sortvann og gass, ikke strøm.

Alle ønsker komfort

Vi kjører bobil fordi vi ønsker en viss grad av komfort når vi camper. Vi kan stå midt på vidda med deilig varme i bilen. De fleste har toalett hvor alt samles i en liten kassett/tank på 20-25 liter, med mindre man har stor septiktank eller forbrenningstoalett. Det er ferskvann på tanken til matlaging og kaffekoking. Mange drikker også vannet de har på vanntanken. Etter en tur på vidda eller i skogen er det fint å kunne ta seg en varm dusj, for deretter å lage god mat på minikjøkkenet i bobilen. Er det kaldt fyres Alden eller Trumaen opp for å få det lunt, varmt og godt i bobilen. Bobillivet og fricamping er lykke!

Strøm er det nok av..

Som nevnt er det enkelt å utstyre bilen med utstyr som gir strøm nok til fricamping i ukesvis, ja faktisk månedsvis om man ønsker det. Store lithium batteribanker, solceller på taket, en eller annen form for generator som f.eks. brenselcelle som sørger for lading om det skulle bli overskyet eller regnvær. Strøm er egentlig det minste problemet.

Problemet er gass og avfall – ikke strøm!

De fleste bobiler er utstyrt med såkalt kassett-toalett, og det er kassetten som fungerer som septiktank. Denne lille tanken blir ganske kjapt full, ved normalt bruk rundt tre dager. Mange er såpass forutseende at de har to kassetter, da er det bare å bytte den fulle med en tom for nye tre dager med toalettbruk. Å tømme denne tanken annet sted enn tømmestasjoner som er beregnet for slik er fy fy. Å kvitte seg med dette avfallet ut i naturen er i allefall noe man absolutt ikke må gjøre. Det betyr altså at etter 6 dager på fricamp med normal bruk av toalettet er turen over. Da må det kjøres til en eller annen tømmestasjon for å få tømt sortvannet -men det er fremdeles nok strøm.

Det samme problemet dukker også opp når det gjelder gråvannet. Gråvannstanken er som regel litt mindre i volum enn vanntanken, og blir overraskende raskt full. Innholdet i denne tanken må også selvsagt tømmes på dertil egnet sted, -i følge de lærde må ikke gråvannet under noen omstendigheter dumpes rett i naturen.

Morgenene og kveldene kan være kjølige, og det er deilig å ha på litt varme. Når det fricampes er det i de fleste bobiler gass som sørger for oppvarmingen, enten det er Alde eller Truma. Det skal kanskje dusjes litt også, og igjen så er det gass som sørger for oppvarming av varmtvannet. Gass brukes også til stekeovnen (for de som har det) og blussene på steketoppen. I litt kjølig vær tar det ikke så veldig mange dagene før gassflaskene er tomme. Men -det er fremdeles nok strøm!

Hvordan har vi løst dette på beste måte i vår bil?

Vann og spillvannstanker får vi gjort veldig lite med. Vi har 140 liter vann til rådighet, og vi har plass til 120 liter i gråvannstanken. Normalt holder dette i 8 dager om vi dusjer annenhver dag, og har gammeldags «klutvask» dagene i mellom. Kassett-toalettet er byttet ut med forbrenningstoalett, noe som betyr at sortvannsproblematikken er borte. Sluttproduktet fra et forbrenningstoalett er kun ren aske som kan tømmes i søpla, eller for den saks skyld rett i naturen -det er et rent avfallsprodukt. Bakdelen med forbrenningstoalett er at det går mer gass siden det er dette som sørger for forbrenningen. Med normalt bruk, litt fyring på morgen og kveld, matlaging og andre ting som bruker gass i bilen vår, så har vi et forbruk på ca. 30 liter på 10 dager. Regnestykke blir da enkelt, vi har gass nok til ca. 14 dager når gasstankene er fulle.

Vi holder oss stort sett i varmere strøk på vinteren, så gassforbruket blir en del lavere enn om vi skulle fricampet i kulden. Gassflaskene blir ganske kjapt tomme når gradestokken kryper nedover den blå skalaen, og varmesystemet i bilen må gå jevnt og trutt for å opprettholde varmen i bilen.

Nå er det ikke så ofte vi fricamper over så lang periode som 10-12 dager av gangen, så det har aldri vært noe stort problem.

Strømmen er egentlig det minste problemet. Strøm når vi fricamper har vi mer enn nok av til å drive alle tingene vi er avhengige av til jobb etc. Vi har nok et strømforbruk som ligger over gjennomsnittet, det er 3 pc’er i gang noen timer hver dag, vi har kaffemaskin, forbrenningstoalettet trenger også strøm til drift av vifter etc, men gode batterier, solceller og brenselcelle sørger for at vi aldri er tomme for strøm.

Mye fokus på strøm

I bobilsammenheng er det et stort fokus på strøm, og hvordan skaffe seg nok. Som nevnt er jo dette en enkel sak. Det som virkelig lager begrensninger er vann, grå/sortvann og gass. Dette er ikke så enkelt å gjøre noe med. Som gode bobillister tømmer vi selvfølgelig ikke hverken sort eller gråvannet på andre steder en det som er beregnet for slikt. Vi tømmer i allefall ikke ute i naturen eller i sjøen. Det skulle tatt seg ut……

10 Kommentarer

  1. Anna / boihusbil.se

    Kul att du blev inspirerad av vårt inlägg och det blev ju verkligen annorlunda eftersom ni har förbränningstoalett. Glad att du också trycker på att inte bara låta spillvattnet åka ut i naturen. Vi står på ställplats nu där det finns tömningsstation. Ändå står husbilen bredvid och låter gråvattnet åka rätt ut där de står. Fattar inte!

    Svar
    • Finn

      Forbrenningstoalettet endrer det jo litt, men vann og gråvann blir jo det samme. Har sett mange tvilsomme tilfeller når det gjelder på tømming av sortvann og gråvann. Mange bryr seg ikke om hvor de tømmer i det hele tatt

      Svar
  2. Lars & Berit

    Takk for erfaringer. Du har helt rett i at fokuset ofte blir dratt mot strøm i bobilmiljøet, På varme har vi tenkt diesel i tillegg til gass og elektrisk for å spare på gassen. De andre resursene med vann i fokus er det vanskelig å gjøre noe med, der handler det vel om forbruksmengde vs komfort, jeg og Berit er nok hakket mer huleboere, oppvokst i skauen med rimelig lave krav til det meste, så vi stoler ikke på nesa 🙂 La meg også nevne igjen hvor viktig det ar at vi forvalter naturen på best mulig måte. Alle er tjent med at vi kan fortsette å bruke denne enestående muligheten 🙂 Flotte innspill for alle som planlegger litt lengre fricamping 🙂

    Svar
    • Finn

      Joda, men det er fort gjort å glemme de andre tingene når man er så fokusert på denne strømmen 🙂

      Svar
  3. Svein Arne Thoresen

    Hei Tone og Finn !
    Vi har fulgt dere nøye gjennom Europa og er imponert og takknemlig for informasjon og illustrasjon!
    Dere har gitt oss mengder av destinasjoner vi etter hvert ønsker å besøke, samt nyttige, tekniske tips!
    Som dere vet, har vi også Cinderella som vi har blitt godvenner med, hydrauliske labber som speileggene elsker og solceller og Efoy 210 som ivaretar tilstrekkelig strøm!
    Det vi har installert i forbindelse med gass, er 2×60 liter tanker under bilen. Martin på Heistad bestilte disse fra Belgia og integrerte de sammen med de to gassbeholdere med utvendig fylling! Til sammen har vi da ca 180 liter LPG! ….kan anbefales!!
    Ha en fin tur hjemover, vi ser dere vel på Granholmen!
    Nini og Svein Arne

    Svar
    • Finn

      Heisann!
      Hyggelig å høre fra dere. Det høres ut som dere har fått et godt system når det gjelder LPG. Det har forsåvidt ikke vært noe stort problem slik vi har har det, det er bra med LPG stasjoner stort sett rundt hele Europa. Men det høres fristende ut å bare behøve å fylle sånn ca. hver annen måned. Dette var et godt tips vi skal ta en nærmere titt på når vi kommer oss oppover. Vi er fremdeles i Tarifa, men Superspeed er bestilt fra Hirtshals til Larvik 29 Mars, så det nærmer seg med stormskritt. Hadde vært hyggelig å treffes når vi er på plass på Granholmen.

      Tone & Finn

      Svar
  4. Bjørg Aas

    Dette må være nyttig informasjon…tusen takk….jeg deler….

    Svar
  5. Tom

    Hei,

    Kjekk side dere har med mange fine tips.
    Vil en romslig og stor bobil kunne fungere godt som hybel uten å måtte være avhengig av å stå på campingplass?

    Hvis man har forbrenningsdo og tilgang på vann, kan man dusje daglig uten å være redd for fuktskader etc?
    En person alene, hvor mange dusj kan man gjøre på 120L?

    Svar
    • Finn

      Heisann Tom
      Beklager litt sent svar.
      Dette vil jo vare individuelt, og avhengig av hvilke krav til størrelse på bilen du har selv. En bobil kan absolutt fungere fint som hybel, også utenfor campingplass. Dette med fuktskader er også vanskelig å svare på, men passer man på at alle fuger i dusjrommet er tette og at det ikke er noen sprekker noe sted så går nok dette med fukt helt greit, men det er jo aldri noe garanti. Når det gjelder forbrenningsdoen så bruker jo denne en del gass. I utgangspunktet brenner den 180 gram gass pr. forbrenning, det ligger noen variasjoner her siden den brenner i 70 minutter etter siste nedtrekk. Til dusj kan du regne mellom 15 og 20 liter pr gang 🙂

      Svar

Legg igjen kommentar

Din e-post adresse blir ikke publisert

Translate »