Fricamping/villcamping på spektakulære steder er noe de fleste som kjører bobil setter høyt. For å kunne bedrive denne formen for camping er selvfølgelig nødvendigheten av noe ekstrautstyr helt nødvendig. De fleste bekymrer seg rundt dette med strøm, men det er egentlig et sekundært problem. Strøm går det an å skaffe seg nok av med relativt billig ekstrautstyr som solceller, brenselcelle, oppgraderte batteribanker etc. Det som egentlig er hovedproblemet ved fricamping er grå/sortvann og gass, ikke strøm.

Alle ønsker komfort

Vi kjører bobil fordi vi ønsker en viss grad av komfort når vi camper. Vi kan stå midt på vidda med deilig varme i bilen. De fleste har toalett hvor alt samles i en liten kassett/tank på 20-25 liter, med mindre man har stor septiktank eller forbrenningstoalett. Det er ferskvann på tanken til matlaging og kaffekoking. Mange drikker også vannet de har på vanntanken. Etter en tur på vidda eller i skogen er det fint å kunne ta seg en varm dusj, for deretter å lage god mat på minikjøkkenet i bobilen. Er det kaldt fyres Alden eller Trumaen opp for å få det lunt, varmt og godt i bobilen. Bobillivet og fricamping er lykke!

Strøm er det nok av..

Som nevnt er det enkelt å utstyre bilen med utstyr som gir strøm nok til fricamping i ukesvis, ja faktisk månedsvis om man ønsker det. Store lithium batteribanker, solceller på taket, en eller annen form for generator som f.eks. brenselcelle som sørger for lading om det skulle bli overskyet eller regnvær. Strøm er egentlig det minste problemet.

Problemet er gass og avfall – ikke strøm!

De fleste bobiler er utstyrt med såkalt kassett-toalett, og det er kassetten som fungerer som septiktank. Denne lille tanken blir ganske kjapt full, ved normalt bruk rundt tre dager. Mange er såpass forutseende at de har to kassetter, da er det bare å bytte den fulle med en tom for nye tre dager med toalettbruk. Å tømme denne tanken annet sted enn tømmestasjoner som er beregnet for slik er fy fy. Å kvitte seg med dette avfallet ut i naturen er i allefall noe man absolutt ikke må gjøre. Det betyr altså at etter 6 dager på fricamp med normal bruk av toalettet er turen over. Da må det kjøres til en eller annen tømmestasjon for å få tømt sortvannet -men det er fremdeles nok strøm.

Det samme problemet dukker også opp når det gjelder gråvannet. Gråvannstanken er som regel litt mindre i volum enn vanntanken, og blir overraskende raskt full. Innholdet i denne tanken må også selvsagt tømmes på dertil egnet sted, -i følge de lærde må ikke gråvannet under noen omstendigheter dumpes rett i naturen.

Morgenene og kveldene kan være kjølige, og det er deilig å ha på litt varme. Når det fricampes er det i de fleste bobiler gass som sørger for oppvarmingen, enten det er Alde eller Truma. Det skal kanskje dusjes litt også, og igjen så er det gass som sørger for oppvarming av varmtvannet. Gass brukes også til stekeovnen (for de som har det) og blussene på steketoppen. I litt kjølig vær tar det ikke så veldig mange dagene før gassflaskene er tomme. Men -det er fremdeles nok strøm!

Hvordan har vi løst dette på beste måte i vår bil?

Vann og spillvannstanker får vi gjort veldig lite med. Vi har 140 liter vann til rådighet, og vi har plass til 120 liter i gråvannstanken. Normalt holder dette i 8 dager om vi dusjer annenhver dag, og har gammeldags «klutvask» dagene i mellom. Kassett-toalettet er byttet ut med forbrenningstoalett, noe som betyr at sortvannsproblematikken er borte. Sluttproduktet fra et forbrenningstoalett er kun ren aske som kan tømmes i søpla, eller for den saks skyld rett i naturen -det er et rent avfallsprodukt. Bakdelen med forbrenningstoalett er at det går mer gass siden det er dette som sørger for forbrenningen. Med normalt bruk, litt fyring på morgen og kveld, matlaging og andre ting som bruker gass i bilen vår, så har vi et forbruk på ca. 30 liter på 10 dager. Regnestykke blir da enkelt, vi har gass nok til ca. 14 dager når gasstankene er fulle.

Vi holder oss stort sett i varmere strøk på vinteren, så gassforbruket blir en del lavere enn om vi skulle fricampet i kulden. Gassflaskene blir ganske kjapt tomme når gradestokken kryper nedover den blå skalaen, og varmesystemet i bilen må gå jevnt og trutt for å opprettholde varmen i bilen.

Nå er det ikke så ofte vi fricamper over så lang periode som 10-12 dager av gangen, så det har aldri vært noe stort problem.

Strømmen er egentlig det minste problemet. Strøm når vi fricamper har vi mer enn nok av til å drive alle tingene vi er avhengige av til jobb etc. Vi har nok et strømforbruk som ligger over gjennomsnittet, det er 3 pc’er i gang noen timer hver dag, vi har kaffemaskin, forbrenningstoalettet trenger også strøm til drift av vifter etc, men gode batterier, solceller og brenselcelle sørger for at vi aldri er tomme for strøm.

Mye fokus på strøm

I bobilsammenheng er det et stort fokus på strøm, og hvordan skaffe seg nok. Som nevnt er jo dette en enkel sak. Det som virkelig lager begrensninger er vann, grå/sortvann og gass. Dette er ikke så enkelt å gjøre noe med. Som gode bobillister tømmer vi selvfølgelig ikke hverken sort eller gråvannet på andre steder en det som er beregnet for slikt. Vi tømmer i allefall ikke ute i naturen eller i sjøen. Det skulle tatt seg ut……

Translate »
%d bloggere liker dette: