Tja, det er vel like vanskelig å svare på som spørsmål av arten; hva veier en torsk, eller; hvor langt er et tau? Det kommer jo an på hvor man drar, hvor man overnatter, hvor ofte man spiser på restaurant eller lager maten i bilen og hva man ønsker å oppleve på turen. Vi har laget en oversikt basert på hva vi har brukt. Dette er selvsagt ingen fasit, men gir et visst inntrykk av hva man må beregne for en 6 måneders vintertur.
Drivstoff
Diesel er helt klart den største posten på budsjettet, – og det kommer selvsagt an på hvor langt man kjører, motor, veistandard og hvor tung man er på gasspedalen. Vår erfaring er at vi bruker mellom 1,1 og 1,2 l/mila på langkjøring på vår bil. Dieselen er dyr også i sørlige strøk. Vi opplever priser fra 14-18 kr/literen i Frankrike og Italia. Med litt rask hoderegning og avrundinger så kan vi si det koster fra 1,5-2 Euro eller 15-20 kr pr mil. Dieselen i Spania er noe billigere, 1,0-1,2 euro for literen, mens i Portugal ligger det på 1,4-1,5 euro for literen
Bompenger
Bompenger er ofte et stort diskusjonstema. Hvordan unngå de dyre motorveiene i bl.a. Frankrike. Å kjøre gjennom Frankrike fra nord til sør, eller på tvers, er dyrt, koster ca 100 euro. Det er fullt mulig å unngå dette, men da på bekostning av bl.a dårligere veier med mye bakker og svinger – og dermed blir det økt forbruk av drivstoff. Her er det jo selvsagt også et spørsmål om veien er en transportetappe for å komme raskt fram eller om man ønsker å oppleve småbyer og landskap langs veien. Vi har valgt å kjøre bomveier når vi skal fort fram og utenom når det ting vi ønsker å se. I Italia var det ikke bomvei fra Napoli og til Calabria, men ellers i Italia er det nok av dem. På Sicilia var det kun på øst og nordsiden, men det var ikke mange euro det dreide seg om. Her var det i noen tilfeller bedre vei utenom motorveien.
I Spania er ikke bommene spesielt dyre – 2-5 euro pr passering, – og det er alltid mulig å finne alternative veier uten bommer, – men noen av dem har masse rundkjøringer. Portugal har to systemer. Automatisk trekk fra kredittkortet som du må registrere ved grensen – ganske små summer avhengig av hvor mange aksler det er på bilen – i området 1-4 euro pr passering. Dette er på Algarvekysten. Hvis man kjører nordover langs A22 mot Lisboa er det systemet med å trekke en ticket og betale etter hvor langt du kjører. Fra Algarve til Sesimbra litt sør for Lisboa kostet det 45 euro.
Frankrike | Italia | Spania | Portugal |
288 euro | 222 euro | 107 euro | 111 euro |
Ferger
Vi har tatt ferge fra Kristiansand til Hirtshals, fra Nice til Bastia, Fra Bastia til Livorno og fram og tilbake over Messinastredet og fra Genova til Barcelona. Fergeprisene varierer veldig etter årstid og dager. Det er også mulig å spare endel kjøring hvis man velger ferger. Man kan få ganske rimelige turer fra f.eks Genova til Palermo – en tur på 21 timer, og dermed slippe å kjøre opp og ned hele Italia. Bakdelen er selvsagt at man da går glipp av mye underveis, men det er selvsagt en prioritering etter hva man ønsker å se og hvor lang tid man har til rådighet. Det går ferge både fra Civitavecchia nær Roma og fra Genova til Barcelona som tar ca 18 timer. Vi valgte sistnevnte slik at vi fikk med oss litt mer av NordItalia.
Overnatting og camping
Det billigste er selvsagt fricamping, og det har vi gjort i noen tilfeller der vi følte det var trygt og lovlig å stå. Ellers er det ganske rimelig å ta inn på stellplasser og camping nå i lavsesong. Med ACSI kort betaler mani lavsesong max 19/20 euro (prisene økte 1 euro i 2019). Det dyreste vi har betalt er 25 euro, men det ligger stort sett på 12-19 euro for natten og da er strøm, wifi og faciliteter inkludert. Det er også mulig å få enda rimeligere plasser ved langtidsleie. 2-300 euro for en måned, altså 7-10 euro pr natt. For oss som liker å utforske nye steder og se oss omkring så har ikke dette vært aktuelt. Mange koser seg med å være på en plass lenge, men vi er nok litt rastløse og nysgjerrige. Unntaket er Rio Jara i Tarifa hvor vi har tilbragt en god del tid. Dette har selvsagt sammenheng med kitemulighetene der.
Mat
Vi lager og spiser mesteparten av måltidene i bilen. Vi kjøper mat i butikken og koser oss med det. En eller to ganger i uka går vi ut og spiser på kafe eller restaurant. Det blir fort dyrt hvis man skal spise ute hver dag, men en gang innimellom er det veldig hyggelig. Maten er ganske mye rimeligere enn i Norge, vi erfarer at Italia, iallefall på Sicilia er enda rimeligere enn f.eks Spania. På Korsika var det litt dyrere igjen, mens Spania har et behagelig kostnadsnivå. For å gjøre det litt enkelt kan man fint klare seg med 50 euro i uken hvis man kjøper maten i butikk eller marked og spiser hjemme. Hvis man spiser ute så går det fort 50 euro. Hvis en tar et gjennomsnitt så blir det – ca 18 000,-på et halvår.
Gass
Siden vi har cinderellatoalett så går det litt mer gass enn for de fleste andre. Likevel er gass rimelig, – og lett å få tak i siden det er mange bensinstasjoner med mulighet for LPG/GPL fylling av tankene.
Attraksjoner og inngangsbilletter
Vi synes det er morsomt og interessant å gå på museum, oppsøke ruiner fra gamle dager, spennende fotturer og oppleve naturfenomener som eks vulkaner. Det går derfor noen euro på kontoen for inngangspenger til dette. Hva andre velger og synes er interessant er opp til hver og en. Vi føler at vi lærer mye om kulturen og menneskene ved å gjøre slik som dette. Vi prater også med noen av lokalbefolkningen hvis det lar seg gjøre mht språk. Dette beriker oss på mange vis, vi får ofte et annet syn på ting enn det vi trodde vi visste.
Kostnader for turen, avrundet i NOK:
Diesel 16000 km | Bompenger | Ferger | Camping | Mat | Gass | Attraksjoner |
24 000,- | 7300,- | 10 000,- | 23 000,- | 18 000,- | 3400,- | 4300,- |
I tillegg blir det litt shopping, forsikring og kos. Vi runder det hele av til ca 100 000,- på et halvt år. Det er også andre som har foretatt liknende regnskap og kommet til samme sum selv om det har vært individuelle forskjeller på postene. Det er sikkert mulig å gjøre det billigere – og dyrere selvsagt. Det avhenger av hva man prioriterer, og hvor langt man drar, hvor ofte man spiser ute og hvilke andre ting man unner seg.
Slike regnskap er alltid interessante, og særlig da deres regnskap omfatter det vestlige Europa der vi ikke har gjort noe regnskap.
Da vi var på langtur i 2016 hadde jeg full kontroll ned til hver krone og hver kilometer av turen her hjemme i Norge som gikk over 87 dager, og videre fra Murmansk via det østlige Europa og ned til Kreta, 50 dager til.
Det kommer vel ikke som noen overraskelse at det er billigere i Øst-Europa enn Norge, og jeg ser jo av deres regnskap at det også er vesentlig billigere med overnatting i lavsesongen enn det var da jeg gjorde regnskapet i mai-september.
Jeg synes dere har klart dere veldig bra og rimelig det halve året, både mat og overnatting ligger langt under det vi brukte !
Vårt regnskap ligger her: http://janneogfrank.blogspot.com/2016/12/hvor-mye-brukte-vi-pa-europaturen.html
Hyggelig å høre, – og takk for interessant kommentar. Spennende tur dere hadde også:-)
Javisst 🙂
Men vi føler oss på langt nær ferdige med bobillivet ennå.
Vi har bare en pause 🙂
I 2016 tok jeg ferge fra Huelva til Tenerife med campingbil, og ble på Kanariøyene i nesten seks måneder … anbefales!
Så flott :-), takk for tips.
Hei, kun et lite spørsmål, når dere kjørte hjemover så ser jeg at dere tok av ved Bordeaux og kjørte østover og kom inn litt syd for Dijon. Denne veien har jeg aldri kjørt, hvordan var denne strekningen med veistandard mm. ? Jeg har kjørt om Paris flere ganger men har aldri tenkt på å velge denne strekningen. Fint med noen få ord om hvordan opplevelsen var. På forhånd takk.
Grunnen til at vi kjørte den veien var at vi skulle besøke noen venner i Oberndorf. Veien var kjempebra med relativt lite trafikk.
Dette var en av de beste innleggene jeg har sett, både innholdet og beskrivelsene av reiseruten og kostnadene på motorveier og drivstoffpriser. Ingen synsing; alt dokumentert! Herlig med bobilturer i Europa!
Tusen takk for det. Vi tenkte det var kjekt å vite hva alt koster og har derfor notert og summert etterhvert. Det er greit å ha som utgangspunkt for budsjett til neste tur, og sikkert også interessant for andre. 🙂
Så kul att läsa att vi hamnar på ungefär samma. Ska läsa in mig ordentligt på era inlägg från Italien. Vi funderar på att runda landet i höst. Hur länge stannar ni i Norge innan ni åker ut på nya äventyr?
Italia er flott og spennende og vi trivdes veldig godt. Vi blir i Norge frem til Oktober, det er jo fint å ha sommeren her oppe i nord 🙂 På neste tur kommer vi ikke til å kjøre så mye som på denne, vi har kjør 16.000 km på 6 måneder, og det føles litt i meste laget. Vi kommer til å reise rett ned til Sicilia, og blir der frem til midten av desember. Da er planen å ta ferge fra Italia til Spania, og siste del vil som i år være i Tarifa 🙂
Kul, då kanske vi ses på Sicilien om ni inte planerar att komma till Sverige i sommar vill säga 🙂
Hvordan er prisnivået i Sicilia sammenlignet med Spania?
Det er stort sett billigere på Sicilia enn i Spania. Unntaket er diesel som er dyrere, det ligger på samme nivå som Frankrike og Tyskland.
Vi vurderer Hellas og Tyrkia til høsten. Har dere vært der?
Hei, – nei der har vi ikke vært.
Flott å ha fått vært «med» dere på tur gjennom vinteren, har kost meg med lesebrev og drømt meg ut på turer.
Håper på noen lange turer når jeg pensjonerer meg om ca 10 år, får nok nøye oss med kortere turer frem til det.
Supert å få en såpass detaljert kostnadsoversikt så takk skal dere ha.
Satser på at dere fortsetter å legge ut reisebrev når dere tar ut på turer igjen.
Ha en flott sommer her i nord.
Mvh
Gunnar Haraldsen
Hyggelig å høre Gunnar 👍. Jada, det blir nok flere reisebrev etterhvert. Nå kommer vi til å holde oss på Granholmen i Sandefjord frem mot Oktober, da tusler vi nedover mot varmere vær igjen. Det blir jo noen utflukter mens vi er her i Norge også 🙂 Ha en flott sommer du/dere også, og er dere i Sandefjord så stopp gjerne innom for en kaffe 🙂
Hei. Super blogg som jeg oppdaget. Flott lesing. Hvordan er det med dekk på bilen sørover? Vinterdekk? Hva slags mobilabonnement/ internett anbefaler dere som kan fungere?
Heisann Elisabeth 🙂
Takk for det. Vi kjører på MS (helårsdekk). Det har vi gjort på alle turene våre, og det har fungert helt supert. Når det gjelder internett så er det litt delt, og det kommer litt an på hvor vi har oppholdt oss. Vi har både Telia og Telenor, og erfaringene er at Telia fungerer best i den vestlige delen av Europa, og Telenor er best i den mer østlige delen. Begge fungerer egentlig helt greit stort sett hele veien. Grunnen til at vi har begge er at vi er veldig avhengig av nett til arbeid. Det samme gjelder telefoner, Tone har Telenor, og jeg har Telia. Da er vi dekket greit opp der også. Jeg skrev en post om dette tidligere, denne kan du finne her: https://www.finnsummetone.no/2018/03/12/roam-like-home-eller-ikke/
Ha en flott dag videre.
Finn 🙂
Hei. flott blogg , og fantastiske turer,, hvordan gjør dere det med reise forsikringer nor dere er såpass lenge ute fra Norge ?
Heisann. Takk for det:)
På forrige tur kjøpte vi reiseforsikring gjennom World Nomads. Der er det ingen begrensning på hvor lenge man kan være ute, man kjøper den pakken man har bruk for, og den lengden man ønsker. Denne gangen bruker vi vår standard 3 månedersforsikring siden det blir en tur hjem med fly til Jul.
Dere skriver og fotograferer så godt at vi bare må dra nå. Start midten av februar og hjemme igjen i mai. Vurderer å bli på en campingplass ca 1 mnd og derfra ta utflukter. Mitt spørsmål er da, ut fra erfaring dere har, er det mulig å anbefale en plass med hyggelig betjening, kort vei for innkjøp, et hyggelig tettsted/by og relativt greie priser. Det var det jeg hadde på hjertet nå, men etterpå da—–. Vel, nå venter jeg spent på et svar.
Heisann Øystein.
Takker for hyggelige ord. Det kommer jo litt an på hvor dere har tenkt dere. Det er mange flotte campingplasser med hyggelig betjening, og mange som oppfyller de ønskene du har. Vi har nok valgt litt annerledes enn mange andre siden vi holder på vannsport. Akkurat nå står vi på Rio Jara i Tarifa, som er vårt «paradis» i Spania. Denne plassen er litt sånn at man enten elsker eller hater den. Det er egentlig veldig vanskelig å svare på spørsmålet ditt, det går litt på personlige preferanser.
Det beste er egentlig å teste ut litt forskjellig, da finner man kjapt ut om man trives eller ikke. Jeg kan forøvrig anbefale å ta en titt på våre svenske venner Anna og Roger sin webside, de skriver litt om alle campingplassene de besøker. Kanskje du kan finne noe gode tips der. Adressen: https://boihusbil.se/
Lykke til med bobiltur, kanskje vi treffes 🙂
Finn