Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/3/f/finnsummetone/www/wp-content/plugins/simple-facebook-twitter-widget/simple-facebook-page-plugin.php on line 228

Tja, det er vel like vanskelig å svare på som spørsmål av arten; hva veier en torsk, eller; hvor langt er et tau? Det kommer jo an på hvor man drar, hvor man overnatter, hvor ofte man spiser på restaurant eller lager maten i bilen og hva man ønsker å oppleve på turen. Vi har laget en oversikt basert på hva vi har brukt. Dette er selvsagt ingen fasit, men gir et visst inntrykk av hva man må beregne for en 6 måneders vintertur.

Drivstoff

Diesel er helt klart den største posten på budsjettet, – og det kommer selvsagt an på hvor langt man kjører, motor, veistandard og hvor tung man er på gasspedalen. Vår erfaring er at vi bruker mellom 1,1 og 1,2 l/mila på langkjøring på vår bil. Dieselen er dyr også i sørlige strøk. Vi opplever priser fra 14-18 kr/literen i Frankrike og Italia. Med litt rask hoderegning og avrundinger så kan vi si det koster fra 1,5-2 Euro eller 15-20 kr pr mil. Dieselen i Spania er noe billigere, 1,0-1,2 euro for literen, mens i Portugal ligger det på 1,4-1,5 euro for literen

Bompenger

Bompenger er ofte et stort diskusjonstema. Hvordan unngå de dyre motorveiene i bl.a. Frankrike. Å kjøre gjennom Frankrike fra nord til sør, eller på tvers, er dyrt, koster ca 100 euro. Det er fullt mulig å unngå dette, men da på bekostning av bl.a dårligere veier med mye bakker og svinger – og dermed blir det økt forbruk av drivstoff. Her er det jo selvsagt også et spørsmål om veien er en transportetappe for å komme raskt fram eller om man ønsker å oppleve småbyer og landskap langs veien. Vi har valgt å kjøre bomveier når vi skal fort fram og utenom når det ting vi ønsker å se. I Italia var det ikke bomvei fra Napoli og til Calabria, men ellers i Italia er det nok av dem. På Sicilia var det kun på øst og nordsiden, men det var ikke mange euro det dreide seg om. Her var det i noen tilfeller bedre vei utenom motorveien.
I Spania er ikke bommene spesielt dyre – 2-5 euro pr passering, – og det er alltid mulig å finne alternative veier uten bommer, – men noen av dem har masse rundkjøringer. Portugal har to systemer. Automatisk trekk fra kredittkortet som du må registrere ved grensen – ganske små summer avhengig av hvor mange aksler det er på bilen – i området 1-4 euro pr passering. Dette er på Algarvekysten. Hvis man kjører nordover langs A22 mot Lisboa er det systemet med å trekke en ticket og betale etter hvor langt du kjører. Fra Algarve til Sesimbra litt sør for Lisboa kostet det 45 euro.

Frankrike Italia Spania Portugal
288 euro 222 euro 107 euro 111 euro

Ferger

Vi har tatt ferge fra Kristiansand til Hirtshals, fra Nice til Bastia, Fra Bastia til Livorno og fram og tilbake over Messinastredet og fra Genova til Barcelona. Fergeprisene varierer veldig etter årstid og dager. Det er også mulig å spare endel kjøring hvis man velger ferger. Man kan få ganske rimelige turer fra f.eks Genova til Palermo – en tur på 21 timer, og dermed slippe å kjøre opp og ned hele Italia. Bakdelen er selvsagt at man da går glipp av mye underveis, men det er selvsagt en prioritering etter hva man ønsker å se og hvor lang tid man har til rådighet. Det går ferge både fra Civitavecchia nær Roma og fra Genova til Barcelona som tar ca 18 timer. Vi valgte sistnevnte slik at vi fikk med oss litt mer av NordItalia.

Overnatting og camping

Det billigste er selvsagt fricamping, og det har vi gjort i noen tilfeller der vi følte det var trygt og lovlig å stå. Ellers er det ganske rimelig å ta inn på stellplasser og camping nå i lavsesong. Med ACSI kort betaler mani lavsesong max 19/20 euro (prisene økte 1 euro i 2019). Det dyreste vi har betalt er 25 euro, men det ligger stort sett på 12-19 euro for natten og da er strøm, wifi og faciliteter inkludert. Det er også mulig å få enda rimeligere plasser ved langtidsleie. 2-300 euro for en måned, altså 7-10 euro pr natt. For oss som liker å utforske nye steder og se oss omkring så har ikke dette vært aktuelt. Mange koser seg med å være på en plass lenge, men vi er nok litt rastløse og nysgjerrige. Unntaket er Rio Jara i Tarifa hvor vi har tilbragt en god del tid. Dette har selvsagt sammenheng med kitemulighetene der.

Mat

Vi lager og spiser mesteparten av måltidene i bilen. Vi kjøper mat i butikken og koser oss med det. En eller to ganger i uka går vi ut og spiser på kafe eller restaurant. Det blir fort dyrt hvis man skal spise ute hver dag, men en gang innimellom er det veldig hyggelig. Maten er ganske mye rimeligere enn i Norge, vi erfarer at Italia, iallefall på Sicilia er enda rimeligere enn f.eks Spania. På Korsika var det litt dyrere igjen, mens Spania har et behagelig kostnadsnivå. For å gjøre det litt enkelt kan man fint klare seg med 50 euro i uken hvis man kjøper maten i butikk eller marked og spiser hjemme. Hvis man spiser ute så går det fort 50 euro. Hvis en tar et gjennomsnitt så blir det – ca 18 000,-på et halvår.

Gass

Siden vi har cinderellatoalett så går det litt mer gass enn for de fleste andre. Likevel er gass rimelig, – og lett å få tak i siden det er mange bensinstasjoner med mulighet for LPG/GPL fylling av tankene.

Attraksjoner og inngangsbilletter

Vi synes det er morsomt og interessant å gå på museum, oppsøke ruiner fra gamle dager, spennende fotturer og oppleve naturfenomener som eks vulkaner. Det går derfor noen euro på kontoen for inngangspenger til dette. Hva andre velger og synes er interessant er opp til hver og en. Vi føler at vi lærer mye om kulturen og menneskene ved å gjøre slik som dette. Vi prater også med noen av lokalbefolkningen hvis det lar seg gjøre mht språk. Dette beriker oss på mange vis, vi får ofte et annet syn på ting enn det vi trodde vi visste.
Kostnader for turen, avrundet i NOK:

Diesel 16000 km Bompenger Ferger Camping Mat Gass Attraksjoner
24 000,- 7300,- 10 000,- 23 000,- 18 000,- 3400,- 4300,-

I tillegg blir det litt shopping, forsikring og kos. Vi runder det hele av til ca 100 000,- på et halvt år. Det er også andre som har foretatt liknende regnskap og kommet til samme sum selv om det har vært individuelle forskjeller på postene. Det er sikkert mulig å gjøre det billigere – og dyrere selvsagt. Det avhenger av hva man prioriterer, og hvor langt man drar, hvor ofte man spiser ute og hvilke andre ting man unner seg.

Translate »