Alle vi snakker med og leser om som har montert full luftfjæring eller hjelpeluft skryter uhemmet av kjøreopplevelsen etter at dette er montert. Vi har lenge tenkt på det, men så langt har ikke full luftfjæring, altså et 6 X 2 system for Al-Ko High Frame chassis vært tilgjengelig, i allefall ikke fra VB AirSuspension. Så da Kenneth fra Spot-On spurte om vi var interessert i å stille vår bil til disposisjon, kjøre bilen ned til Varsseveld i Nederland og hovedfabrikken til VB slik at de kunne bruke bilen vår til å utvikle prototypen på, var det ikke nei i vår munn. Vi kunne ikke få dette kostnadsfritt, men tilbudet var produksjon og utviklingskostnader, samt at vi måtte dekke turen ned og opp selv.

Vi drar til Nederland

Uke 23 ble satt av til utvikling og montering hos VB i Nederland, og Mandag morgen 08:30 parkerte vi utenfor hovedinngangen til fabrikken. Her ble vi møtt av Rick som forklarte hvordan systemet skulle tilpasses og bygges opp. Tidsaspektet var han noe usikker på, men vi måtte nok regne med at det ville ta hele uken. Vi fikk også mye nyttig informasjon rundt dette med luftfjæring og virkemåte. Etter en flott guidet tur rundt på fabrikken (vi fikk ikke lov til å ta bilder), fikk vi utlevert en Skoda Superb vi kunne ha til fri benyttelse hele uken. Vi hadde allerede på forhånd booket overnatting for en uke, så en bil for å komme oss litt rundt med var veldig greit.

Hvorfor valg av VB AirSuspension?

Det finnes flere aktører som tilbyr ombygging, men siden Al-Ko og VB har et samarbeid var dette for oss et enkelt valg. Alt av dempesystemer etc. på en standard Al-Ko ramme er alltid levert av VB, og med denne spisskompetansen følte vi oss helt trygge på at dette ville bli bra.
At Al-Ko og VB hadde dette samarbeidet var noe vi ikke viste på forhånd, og etter ombygging ville dette systemet bli å betrakte som «originalt».

Bilen er klar for ombygging på hovedfabrikken til VB AirSuspension i Varsseveld Nederland

Lang ventetid..

En uke er jo ikke så veldig lenge, men når man gleder seg til noe blir ventetiden på en måte litt lenger. Vi fylte dagene med hyggelige opplevelser, besøk på museum, etc. etc. for å få tiden til å gå litt kjappere. Rick fra VB holdt oss løpende oppdatert på hvor langt de hadde kommet i produksjon og montering. Det var mye tester som skulle kjøres også, så det var ikke bare å produsere og montere. Det var målinger som skulle gjøres, stresstester osv. Alt dette tok litt tid, men på Torsdagen fikk vi telefon om at de siste testene skulle kjøres på Fredag morgen, og at vi kunne komme i 11 tiden for å sammen med teknikerne gå gjennom den jobben som var utført. De ville også gjerne at vi skulle kjøre oss en prøvetur rundt i Varsseveld. Sander, som er salgssjef hos VB ble med som veiviser, og ledet oss inn på de verst tenkelige veiene med brostein, fartsdumper og dårlig dekke for at vi skulle kunne kjenne på forskjellen.

Liten testrunde i Varsseveld

Allerede på rundturen i Varsseveld merket vi hvordan dette hadde endret seg. Det var ganske interessant å kjøre på brostein som tidligere forplantet seg til skuffer og skap i bilen med litt skrangling og bråk. Nå merket vi ingenting! Vi «hørte» at vi kjørte på dette ruglete og dårlige underlaget, men merket ingenting i bilen, alt var helt stille bortsett fra lyden av dekkene. Fartsdumpene bare duvet vi rolig over. Dette lovet godt, og den virkelige testen ville komme på turen oppover mot Norge igjen. Kanskje greit å nevne at vi kjører med maks last i bilen vår, dvs. at vi hele tiden ligger og vipper på rundt 5 tonn kjørevekt.

Victor er en av VB’s maskoter og copilot. Han har sågar sertifikat for alle kjøretøygrupper og eget pass 🙂

Vi fortsetter nordover

Planen var å allerede kjøre direkte til Flensburg, en tur på rundt 50 mil. Strekningen byr på varierende kvalitet på veidekket, og ville bli en fin erfaring for å teste ut hvor bra –eller dårlig dette systemet er. Å pusle rundt i sentrum er ganske stor forskjell fra å ligge på autobahn i 100 km/t, så det var her vi virkelig ville kjenne forskjellene.

Kjøreopplevelsen

Kjørekomforten har endret seg totalt! Det første vi merket var at ujevnheter i veien dempes nesten helt av dette systemet. Igjen, vi hører at vi kjører på veldig dårlig dekke, men merker minimalt i bilen. Det betyr at alt har blitt mye roligere, mystisk mye roligere. Det er ingen lyder lenger, og det har blitt veldig stille i bilen under kjøring. Bilen duver pent over ujevnhetene, og selv om alt føles mye mykere, så har bilen blitt mye mer «fast» å håndtere.
På veien oppover var det også kraftig vind, og retningsstabiliteten er heller ikke til å kjenne igjen, og kraftig sidevind er knapt merkbart. Igjen, vi hører vindkastene som treffer bilen på siden, men merker minimalt av bevegelse.
Det er også imponerende hvordan bilen oppfører seg i svinger. Vi var vant til at bilen krenget, men dette er også praktisk talt borte. Det er et uttrykk som heter «som et strykejern på veien», og det er litt sånn det føles. Bilen krenger nesten ikke i det hele tatt rundt krappe svinger, igjen en helt vanvittig kul opplevelse. Dette gjør seg mest merkbart når vi svinger av motorveiene, men kommer også til å være superbra på svingete norske veier.

Slik ser dette ut nå

Kjekke tilleggsfunksjoner

Fergefunksjon
for oss et kjærkomment tilskudd. Vi har et ganske langt overheng på vår bil, og ved flere anledninger har vi vært nødt til å kjøre av og på ferger på skrå for å unngå at bakenden på bilen skal slå ned i rampen. Dette løser nå luftsystemet for oss ved å senke snuten på bilen, og samtidig løfte bakenden.

Terrengkjøring
Denne funksjonen løfter hele bilen høyere. En kjekk funksjon om man skal inn på en skogsvei eller to.

Parkering/senkefunksjon
Denne innstillingen sørger for at bilen senkes ned til laveste nivå på luftbelgene. Ikke det at man har bruk for dette så ofte, men når vi skulle parkere på Scandinavian Park i Flensburg så skal vi under en portal som er 3, 25 meter høy. Vi vet at bilen vår er 2,97 meter, og det er uten TV antenne og kompressor til AirCondition. For å være sikker har jeg kalkulert med en høyde på 3,30 meter. Når vi skulle inn på denne plassen aktiverte vi denne funksjonen, bilen senket seg helt ned, og vi kjørte under med god klaring. Kjekt å vite….

Gråvannstømming
For å være sikker på at vi får tømt gråvannstanken skikkelig er det også en egen innstilling for dette. Denne innstillingen sørger for å senke bilen på den ene siden, samtidig som den løftes på den den andre siden. Vi har også denne funksjonen på våre hydrauliske støtteben, men å bruke luftsystemet er mye kjappere. Dette testet vi i Danmark, og det fungerte helt utmerket.

Frontløfting
En funksjon som kan være kjekk om man skal laste inn tunge ting i lasterommet. Bilen løftes i fronten, og bakenden senkes helt ned. Dette gir en mye lavere lastehøyde. Kjekt!

Nivelleringsfunksjon
Denne funksjonen nivellerer bilen på samme måte som våre hydrauliske støtteben. Vi får ikke samme «stødigheten», men bilen er i vater. En kjekk funksjon om man skal overnatte på en parkeringsplass hvor «Camping» ikke er tillatt. Å kjøre ned støttebena på slike plasser er fy fy, men da vatrer man bilen enkelt med å aktivere denne funksjonen på luftsystemet.

Kombinasjon med hydrauliske støtteben
Megakult! Her jobber luftsystemet sammen med det hydrauliske systemet for støttebena. Når man aktiverer autonivellering på støttebena sendes det melding til luftsystemet om at luftbelgene skal senkes til laveste nivå, og når dette er gjort slås alle sensorene for luftsystemet seg av automatisk. Bilen er da senket helt før støttebena går ned for å nivellere bilen. Det betyr igjen mindre slitasje på støttebena, og bilen står fremdeles i vater med alle hjula på bakken, noe som gir ekstra stabilitet. Dette utvider også bruksområdet for støttebena, vi kan parkere i veldig skrått terreng, og fremdeles ha bilen i perfekt vater.
For vår del som har HPC støtteben jobber nå VB og HPC med å lage dette som en autofunksjon. Denne automatikken er allerede utviklet for de som EP støtteben, og HPC systemet er rett rundt hjørnet.

Hele systemet betjenes enkelt fra førerposisjon med denne fjernkontrollen

Konklusjon

Vi har sagt at det er to ting vi aldri skal ha en bil uten, og det er hydrauliske støtteben og Cinderellatoalett. Nå må vi plusse på en ting til, fullt luftsystem. I forhold til å kjøpe en ny bobil er dette en såpass lav kostnad som øker kjørekomforten så til de grader at det ikke er snakk om evt. bil uten dette i fremtiden. Vi gleder oss til å teste dette mer, og det kommer til å bli gull verdt når vi skal sydover mot de dårlige veiene på bl.a. Sicilia.

For ytterligere informasjon rundt luftfjæring og løsninger, ta kontakt med Spot-On Caravan

Tusen takk til Spot-On Caravan og VB-AirSuspension.

2 Kommentarer

  1. Anna / boihusbil.se

    Vad härligt att ni är så nöjda när ni nu fick vänta en hel vecka 🙂 En riktigt utförlig beskrivning som jag tror många kommer ha glädje av att läsa. Vi har ju övervägt att sätta på hydrauliska stödben, men inte ens det har vi i dagsläget.

    Svar
    • Finn

      Nå har vi begge deler, og de utfyller hverandre godt. Luftfjæringen er jo mer i forhold til kjørekomfort og mindre støy i bilen siden alt blir så mye mykere. Vi tenker også at dette vil øke levetiden på bilen, spesielt på bodelen 🙂

      Svar

Legg igjen kommentar

Din e-post adresse blir ikke publisert

Translate »