Dette med bobil og nyttelast er en av de temaene som hyppigst diskuteres i de forskjellige fora rundt emnet bobil. Hvor mye nyttelast man kan ha er helt klart en av de viktigste egenskapene man ser etter ved kjøp av bil. Alle ønsker selvfølgelig at differansen mellom tillatt totalvekt og bilens egenvekt skal være så mye som mulig, det er tross alt greit å slippe å kjøre med overvekt. Overvekt går også ofte ut over både kjøreegenskaper, sikkerhet og komfort.
Dette var også et problem for oss. Vår bil hadde nyttelast på 1.060 kg, noe som i utgangspunktet virker som mye vekt å gå på. Men, så blir det montert litt ekstrautstyr. Støtteben, solceller, markise etc.etc. Alt dette «spiser» av nyttelastverdien, og plutselig måtte vi begynne å tenke oss om i forhold til hva som var nødvendig å ha med i bilen, og hva vi fint kunne klare oss uten. Etter en god sortering hadde vi en totalvekt på 4.990 kg. Vi veide da bilen med full vanntank, full dieseltank, fulle gassflasker, og to personer. Vi var altså akkurat innenfor det som var tillatt, men hang vi f.eks. på en sykkel, ja da var vi på overvekt.
Komfort
Det er klart, jo tyngre bilen ble, jo dårligere ble komforten. Når bilen kjøres på maksvekt hele tiden blir det veldig snau vandring på fjærer og støtdempere. Dette oppleves igjen som mer støy inne i bilen, små dumper i veien kjennes som slag og risting. Slik er det nok også for de fleste andre som kjører med maksvekt i bilen, komforten blir rett og slett mye dårligere. Kjøreegenskapene blir også dårligere, det «vingler» mer når det er sidevind, og det har en negativ virkning på sikkerheten generelt.
Kan problemet løses?
Vi var klar over at ved montering av luftfjæring, altså et helluft system, så ville dette løse seg på en utmerket måte. Det eneste problemet var at det ikke fantes et slikt system fra VB AirSuspension for Al-Ko High Frame chassis. Vi var lenge i dialog med Spot-On Caravan for å se på forskjellige løsninger, og plutselig dukket det opp en mulighet. VB AirSuspension i Nederland ønsket å kunne tilby et slikt system, og vi fikk tilbud om å bruke vår Adria Sonic 810 til utvikling av prototypen på VB’s fabrikk og utviklingsavdeling i Nederland. Avtalen var da at vi evt. måtte kjøre til VB’s fabrikk i Varsseveld, og at jobben ville ta ca. 1 uke. Vi måtte selvfølgelig betale for systemet, men Spot-On Caravan og VB AirSupension ville dekke reisen og oppholdet i Nederland. Etter å ha tenkt oss om valgte vi å takke ja til dette tilbudet, og 31. mai satte vi kursen mot Varsseveld.
Oppgradert totalvekt
Dette er en relativt omfattende ombygging av ramme, oppheng, fjærer osv. Kjøreegenskapene til vår Adria Sonic 810 er ikke til å kjenne igjen, noe du kan lese om i denne bloggposten. Basert på denne ombyggingen var det også mulig å oppgradere totalvekten 5.500 kg. Dette ville gi oss litt mer margin å gå på. For å komme dit var det en del dokumentasjon som måtte fremskaffes. VB og WDT Services måtte kjøre omfattende tester på rammen og systemet, og sammen med godkjenningsdokumentasjon fra TÜV måtte alt sendes over til AL-KO som igjen måtte utstede dokumentasjonen om godkjent oppgradering basert på testene som var utført. Når all dokumentasjon og avgifter rundt dette var betalt satt vi med en ganske heftig bunke med papirer. Det neste var å bestille time hos biltilsynet først og fremst for godkjenning av ombyggingen. Deretter skulle søknaden om oppgradering av totalvekt behandles i forhold til regelverket i bilforskriften og kjøretøyforskriften. Basert på ombyggingen og den omfattende dokumentasjonen vi kunne legge frem ble alt godkjent, og vi har nå en tillatt totalvekt på 5.500 kg på vår Adria Sonic 810. Det betyr av vi har noen hundre kilo i slingringsmonn.
Hvor mye koster det?
Dette er egentlig individuelt, alt etter biltype osv. Det må også påregnes en del avgifter for dokumentasjonen. Mye av det tekniske ligger også langt over min kompetanse, og ønsker du å vite mer om hvordan dette evt. kan gjøres med din bil, så er det enklest å ta kontakt med Kenneth hos Spot-On Caravan direkte.
I samarbeid med:
Spot-On Caravan
VB-AirSuspension
You had a alko high frame chassis. Which is used today on adria sonic supreme and fleurette, former burstner aviano. The principle is the same as the low frame, only the axle block is different as the chassis rails sit 220 mm higher. you better have it done by alko they use galvanised brackets instead of the black paint. Original chassis -air. The pictures are unique and never seen before. But they are not applicators of their equipment. Their PDF- is faulty on many details technical. Regards.