Sommeren har gått kjempefort. Når vi kom tilbake fra vår forrige 6 måneders europatur syntes vi at det var en hel evighet til vi igjen skulle sette nesen sydover for å tilbringe nye 6 måneder på de som etterhvert har blitt våre favorittdestinasjoner, den flotte Italienske øya Sicilia, og Tarifa i Spania med sin herlige «laidback» atmosfære. Denne gangen har vi valgt å legge om kjøreruten litt i forhold til tidligere turer.
En flott og begivenhetsrik sommer i Norge
Som vanlig har vi hatt Granholmen Camping som vår hovedbase under sommerhalvåret. Campingen er bar åpen under sesongen fra 1. Mai til 1. September. Det har vært mange «småutflukter», men vi har også rukket å tilbringe mange dager på basen vår. Det har skjedd mye rundt oss i sommer, vi har vært en tur i Nederland hos VB Airsuspension for montering av luftfjæring på Sølvpilen, vi har hatt noen flotte dager hos venner i Düsseldorf, vi har blitt intervjuet av Aftenposten, og ikke minst vært gjester hos NRK Sommeråpent fra Larkollen. Det nærmer seg kjapt frem til at vi setter kursen sydover igjen, og det skjer mye spennende under denne perioden. Vi skal bl.a. holde to foredrag og to fotokurs på Bobil & Caravanmessen på Lillestrøm i September. Så.. fremdeles er det mye på programmet!
Avreise i slutten av September
Ferge er bestilt fra Larvik til Hirtshals 28. September, og som vanlig vil vi en liten tur innom Scandinavian Park i Flensburg for å fylle opp med litt mat og drikke før turen går videre gjennom Sveits og Norditalia til havnebyen Genova. Her har vi allerede også booket fergen som skal ta oss videre til Palermo på Sicilia, en overfart på ca. et døgn. Vi tenker å holde oss på Sicilia frem til Desember, deretter vil vi ferge oss over Messinastredet for å kjøre opp til Civitavechia rett nord for Roma. Herfra vil vi ta ferge over til Barcelona og fortsette videre til Tarifa, denne perlen som ligger noen mil syd for Gibraltar. Tarifa er så langt syd man kommer i Spania, og Camping Rio Jara hvor vi har tenkt å tilbringe tiden frem til returen til Norge er faktisk fastlandseuropas sydligste camping.
Hvorfor tilbake til Sicilia og Tarifa?
Vi har jo allerede vært på Sicilia, så hvorfor reiser vi tilbake? Det har en ganske enkel grunn! Sicilia er en øy med spennende og lang historie, og vi ble ikke på langt nær ferdige sist vi var der. Det er fremdeles veldig mye å både se og oppleve. I tillegg er det et eldorado i forhold til vannsport og kiting. Lo Stagnone som er en av Europas største laguner for flattvannskiting skal selvfølgelig besøkes.
Tarifa er også en destinasjon som vi har blitt veldig glad i. Her har vi fått mange nye venner som lever etter samme filosofi som oss, både folk som kommer for å overvintre, og fastboende. For oss er Tarifa en virkelig perle, men vi har også nevnt det ved en tidligere anledning at stedet kanskje kan bli litt kjedelig om man ikke er i et miljø rundt vannsport.
Vi teller dager, og gleder oss til å komme oss ut på tur igjen.
Ni har en del att syssla med, så tiden till avresan går nog fort. Vår plan är definitivt att besöka er i Tarifa!
Jada, det er nok å holde på med frem til vi reiser 🙂 Det skal bli veldig hyggelig å treffes igjen 👍
Hei. Takk for en flott og informativ side dere ha og med proffe fotos. Gratulerer med ny bobil, jeg så tilsvarende på messen i Düsseldorf i år. Veldig flott!
Selv har jeg hatt ca 400 døgn i bobil i 2018 og 2019 fram till nå og jeg vurderer også å flytte inn fast i bobil.
Så et spørsmål angående ferger. Jeg ser dere planlegger å legge inn flere ferger på den nye ruten. Er det for å slippe endel kjøring eller har der funnet ut at det også er økonomisk? Selv har jeg lite erfaring med ferger, men da jeg kjører med tilhenger (totalt 11 m) synes jeg det har vært veldig dyrt de gangene jeg har tatt ferge. På forhånd takk for noen synspunkter eller tips.
Hei. Takk for informativ og interessant side med flott fotos. Graturerl med ny bobil, så tilsvarende på messen i Düsseldorf i år, Flott bobil.
Jeg har 400 døgn i bobil siden 2018 og vurderer også å flytte inn fast i en litt større bobil.
Jeg ser dere planlegger å ta endel ferger på den nye turen. Er dette for å slippe endel kjøring, eller har dere funnet ut at dette er økonomisk? Jeg har lite erfaring med ferger, men synes det har vært svært dyrt (kjører imidlertid med henger total lengde 11 m)
På forhånd takk for noen synspunkter eller tips
Takk for det, alltid hyggelig med gode tilbakemeldinger:-). Ja vi er veldig fornøyde med vår nye bil.
Vi kan anbefale å bo i bobil, – for oss har det i alle fall vært veldig vellykket. Vi stortrives.
Årsaken til at vi bruker ferger er en kombinasjon av ønsket om å variere transportetappene, spare litt kjøring og dessuten økonomi. F.eks koster det oss ca 3600,-NOK fra Genova til Palermo med 9,5m bil og oppgradert lugar, hva det vil koste med henger vet jeg ikke. Hvis vi skulle kjørt hele veien, – så er det 140 mil. For vår så går det ca. 1,6 l/mil. Dieselen er dyr sydover også, ca 14 kr/l – så vil bare kjøring komme på ca 3200,-. I tillegg kommer bompenger og 2-3 overnattinger.