Å kjøre nedover Italia til Messinastredet for å komme oss over til Sicilia ville denne gangen bare bli en transportetappe. Vi hadde et mål, og det er noen aktiviteter vi skal være med på som kun er innenfor sesong. For å kunne slappe av de siste 140 milene valgte vi å ta fergen fra Genova til Palermo. Da slapp vi unna med bare snaue 150 mil fra Hirtshals.

Dette er et godt alternativ for å bryte opp kjøringen litt, fergen bruker ca. et døgn. Prisen er også helt overkommelig, for Tone og meg + bilen og oppgradert lugar til «presidentsuite», kom hele moroa på 3.600 kroner. Omtrent det samme, eller kanskje noe billigere enn om vi skulle kjørt.

Kjøring i Genova

Om man går inn på Tripadvisor og leser litt brukererfaringer er det lett å bli litt skremt. Det er mye negativ omtale. Mesteparten av kommentarene dreier seg om kaos. Genova er ingen enkel by å kjøre i. Det er nesten umulig å kjøre på GPS siden mye av veiene går i tuneller. Man får også følelsen av at veiene går i flere etasjer, igjen noe som gjør at GPS’en ikke helt henger med. Dette viste vi om siden vi også tok ferge fra Genova til Barcelona på forrige tur. denne gangen var vi mer forberedt, og viste at vi måtte følge skilt i stedet for å stole på GPS’en. Forrige gang vi var i Genova kjørte vi feil og fikk en skikkelig ekstra rundtur, men med Tone’s skarpe falkeblikk etter skilt traff vi rett på terminalen på første forsøk denne gangen.

Fergeterminalen

Litt mer kaotisk enn det vi er vant til i Norge. Før man slipper inn på selve terminalområdet er det en mann som skal se på bilettene. Deretter kjører man til neste kontrollpunkt for en sikkerhetssjekk. Når alt er i orden der fortsetter man til neste punkt hvor man får utstedt «boardingpass», og beskjed om hvilken «gate» man skal kjøre til. Fergeterminalen i Genova er stor, men det er enkelt å finne frem når man vet hvilket nummer man skal kjøre til. Når man kommer til oppstillingsplassen er det en anviser som veiver deg på plass. Det som var artig denne gange var at vi parkerte ved siden av to andre Moreloer i køen. Den ene var fra Tyskland, den andre fra Sicilia. Ventingen i køen er en hyggelig greie hvor man treffer, og prater med mange hyggelige nomader på tur.

Vi venter på å kjøre ombord i fergen i Genova

Ombord

La Superba, som båten heter er fra 2002. Det er framdeles en staselig båt, men tidens tann har tæret godt på. Det er flotte soldekk med bassenger og boblebad som sikkert har vært i drift en gang, men nå står alt tomt og litt forfallent. Lugarene bærer også preg av mange års slitasje uten noe særlig vedlikehold. Vi hadde en oppgradert lugar med eget soverom og separat salong. På badet hadde vi også eget lite boblebad, men renholdet her har nok vært så som så. Det fristet altså ikke å ta dette i bruk. Bortsett fra dette var lugaren flott, og vi hadde egen balkong hvor vi nøt vår frokost. Det er nemlig sånn at om man har lugar på premiumdekket kan man velge å få frokosten servert på lugaren. Akkurat dette var deilig, nyte Italiensk frokost med en kopp sterk kaffe på vårt eget private soldekk.

Helt grei lugar

Frokost på lugarbalkongen

Tone speider ut over middelhavet fra lugarbalkongen

Her har det sikkert vært liv og røre en gang… nå er alt stengt

Dette har vært en skikkelig staselig båt

Det er også helt greie restauranter ombord, men åpningstidene ble vi ikke helt kloke på. Disse åpnet og stengte hele tiden uten noen særlig logikk.

Vi var heldige med været denne gangen også. Det var ganske heftig sjøgang gjennom natten, men utpå morgensiden roet det seg ned. Resten av turen nedover Middelhavet var det et fantastisk vær. Sol fra en skyfri himmel og speilblankt hav.

Ilandkjøring i Palermo

Fergeturen ble unnagjort noe raskere en det som står oppført. Båten klappet til kai i Palermo en time tidligere en oppført på timetabellen. Igjen opplever vi det komplette kaos. Man blir sluppet ned på bildekk i puljer, og litt stress når mannskapet hoier og skriker for å få deg av båten så fort som mulig. Alle tre portene på båten var åpne, og biler, trailere og gående svirrer i hver sin retning helt uten logikk. Her er det også mye roping og leven fra sinte anvisere som skal dirigere alt det som kommer tytende ut av fergen. Det er heller ikke noe oppmerket felt for exit, så vi klarte å kjøre feil når vi skulle ut fra båten og terminalen. Det resulterte i en ekstra runde inne på terminalområdet. Her gjelder det altså å holde tunga rett i munnen.

Vær oppmerksom på

Har du stort overheng på bobilen er det fort gjort å slå nedi. Rampene inn og ut fra fergen er bratte. På vår Morelo måtte vi løfte maks på luftfjæringen, og da gikk det akkurat.

Det er litt kaotisk under ombordkjøring, og man må snu inne på bildekk. Det er ikke baugport, så man må kjøre ut samme veien som man kom inn. Det betyr at man må snu inne på bildekket hvor det står anvisere som hoier og skriker. Det er ikke alltid at disse er enige med hverandre heller. Her er det bare å bevare roen så ordner det seg.

I Palermo er det enda mer kaos enn i Genova. Pust med magen 🙂 Vi kom vel frem uten en skramme denne gangen også

Og til slutt, litt video:

Translate »