Hva er definisjonen på stor bobil? For noen er det bobil som er 8 meter, for andre er det 10 meter. Det er vel egentlig ikke noe fasit på hva som regnes for en stor bobil? For vår egen del startet vi med det mange vil karakterisere som en stor bobil, en Adria Sonic 810 på 8,80 meter. Siden dette var vår første bobil skortet det ikke på advarsler om hvor vanskelig det ville være å håndtere en så stor bobil, spesielt om vi hadde tenkt oss nedover i Europa. Vel, det var jo akkurat det vi hadde tenkt, så det fikk briste eller bære.

Problemer?

Nei, ikke i det hele tatt. Alle de kommentarene vi fikk om at det var galskap å starte med en så stor bil bleknet etterhvert som vi gjorde våre egne erfaringer. Bilens størrelse var av liten eller ingen betydning når alt kom til alt. Vi reiste rundt i sydeuropa med vår Adria, og det hele var svært så problemfritt. Det var selvfølgelig et par anledninger hvor vi ikke kom videre og måtte rygge ut igjen, men det hadde vært akkurat samme problemet om vi hadde hatt en bil på 7 meter. Med vår 8,80 meter lang bil besøkte vi Korsika, Sicilia, kjørte rundt i store deler av Italia, vi var på en god rundtur i Spania, vi kjørte store deler av Portugal, Frankrike etc. Det hele gikk uten problemer i forhold til fremkommelighet.

Ulike meninger

Som de fleste andre «bobillister» er jo bobilgruppene på f. eks. Facebook noe man stikker innom med jevne mellomrom. Det som er interessant i mange av disse gruppene er alle meningen rundt dette med fremkommelighet med litt større bobiler. Det er veldig mange som har meninger rundt dette, og jeg begynner å få mistanke om at en stor del av disse kommentarene baserer seg på «hva man har hørt», og ikke på reelle erfaringer. Som lykkelige heltidsbobillister i nærmere to år, så har vi i denne perioden loffet rundt i store deler av Europa uten å kjenne oss igjen i forhold til disse kommentarene/argumentene.

Vi oppgraderer til større bil

Ja, plutselig var vi eiere av en enda større bil. Vi hadde ikke planer om noe ny bil, vår kjære Adria var perfekt til vårt bruk. Men, ja det er alltid et men, bilen begynte rett og slett å bli for liten. Med tanke på at vi bor der 365 dager i året, så er det jo en del ting som skal være med. Interessene endrer seg jo også etterhvert, og med vår nye interesse for vannaktiviteter som paddleboarding (SUP), kitesurfing og bodyboarding hadde vi ikke lenger nok med lagringsplass. Anledning bød seg under siste opphold i Norge, og vi byttet inn Adriaen i en Morelo. Vi gikk da fra en 8,80 meter lang, og 2,32 meter bred, til en 9,50 meter lang, og 2,40 meter bred bil. Med de erfaringene vi hadde gjort oss viste vi at dette ikke ville bli noe problem. Men selvfølgelig, reaksjonene lot ikke vente på seg, og det samme kommentarmønsteret gjentok seg.

Vår erfaring med fremkommelighet så langt

Vi flyttet inn i vår Morelo i August 2019, og det ble noen testurer rundt i nærområdet, bl.a til sørvestlandet og andre steder hvor vi kunne få testet ut litt fremkommeliget. I månedsskiftet September/Oktober la vi ut på vår neste 6 måneders Europatur med den nye bilen. Første del av turen skulle gå til Danmark, videre til Oberndorf i Tyskland. Fra Oberndorf kjørte vi videre gjennom Sveits og ned til Genova hvor vi tok ferge til Palermo på Sicilia. Etter noen fine uker på Sicilia krysset vi Messinastredet, og fulgte kysten av Italia opp til Genova igjen. Derfra ble det en liten tur nedom St. Tropez før vi skummet videre mot Spania. Her fikk vi litt utfordringer, Spanske separatister demonstrerte, og hadde sperret motorveien. Vi måtte ta en liten tur innover i landet over Pyreneene, passere Andorra før vi igjen kunne følge kysten av Spania ned til Tarifa hvor vi står i skrivende stund.

Erfaringene er igjen det samme. Vi har kjørt på veger der «nokon skulle tru at ingen kunne bu» med vår Morelo. Det hele har gått svært så problemfritt. Moreloen er faktisk enklere å manøvrere enn det Adriaen var. Vi har en mye bedre svingradius, dette skyldes nok at her er det bare to akslinger, mens Adriaen hadde tre. Bilen kutter ikke svingene så mye, og jeg har en helt utrolig oversikt fra førerposisjonen. Så konklusjonen, igjen basert på egne erfaringer, er at denne bilen tross sin størrelse er smidigere enn det vår Adria 810 var.

Det vil for øvrig komme en egen bloggpost på hvordan vi generelt opplever den nye bilen. En ærlig uttalelse på hva vi er fornøyde med, og hva vi ikke er fullt så fornøyde med.

Konklusjon

Det er jo alltid greit med en liten konklusjon. Som jeg nevnte innledningsvis så er det mange som mener at «store» biler er uegnet i forhold til fremkommelighet. Her er jeg sterkt uenig. Jeg føler meg veldig komfortabel med å loffe rundt med vår «store» bil, og erfaringene jeg har gjort meg som sjåfør er at det meste jeg leser om i forhold til argumentene om at man ikke kommer frem med så stor bil er ikkeeksisterende. For oss har det utelukkende vært en positiv opplevelse, men….. hadde vi fulgt alle rådene vi fikk….. tja, si det 🙂

Translate »
%d bloggere liker dette: