Hva er definisjonen på stor bobil? For noen er det bobil som er 8 meter, for andre er det 10 meter. Det er vel egentlig ikke noe fasit på hva som regnes for en stor bobil? For vår egen del startet vi med det mange vil karakterisere som en stor bobil, en Adria Sonic 810 på 8,80 meter. Siden dette var vår første bobil skortet det ikke på advarsler om hvor vanskelig det ville være å håndtere en så stor bobil, spesielt om vi hadde tenkt oss nedover i Europa. Vel, det var jo akkurat det vi hadde tenkt, så det fikk briste eller bære.
Problemer?
Nei, ikke i det hele tatt. Alle de kommentarene vi fikk om at det var galskap å starte med en så stor bil bleknet etterhvert som vi gjorde våre egne erfaringer. Bilens størrelse var av liten eller ingen betydning når alt kom til alt. Vi reiste rundt i sydeuropa med vår Adria, og det hele var svært så problemfritt. Det var selvfølgelig et par anledninger hvor vi ikke kom videre og måtte rygge ut igjen, men det hadde vært akkurat samme problemet om vi hadde hatt en bil på 7 meter. Med vår 8,80 meter lang bil besøkte vi Korsika, Sicilia, kjørte rundt i store deler av Italia, vi var på en god rundtur i Spania, vi kjørte store deler av Portugal, Frankrike etc. Det hele gikk uten problemer i forhold til fremkommelighet.
Ulike meninger
Som de fleste andre «bobillister» er jo bobilgruppene på f. eks. Facebook noe man stikker innom med jevne mellomrom. Det som er interessant i mange av disse gruppene er alle meningen rundt dette med fremkommelighet med litt større bobiler. Det er veldig mange som har meninger rundt dette, og jeg begynner å få mistanke om at en stor del av disse kommentarene baserer seg på «hva man har hørt», og ikke på reelle erfaringer. Som lykkelige heltidsbobillister i nærmere to år, så har vi i denne perioden loffet rundt i store deler av Europa uten å kjenne oss igjen i forhold til disse kommentarene/argumentene.
Vi oppgraderer til større bil
Ja, plutselig var vi eiere av en enda større bil. Vi hadde ikke planer om noe ny bil, vår kjære Adria var perfekt til vårt bruk. Men, ja det er alltid et men, bilen begynte rett og slett å bli for liten. Med tanke på at vi bor der 365 dager i året, så er det jo en del ting som skal være med. Interessene endrer seg jo også etterhvert, og med vår nye interesse for vannaktiviteter som paddleboarding (SUP), kitesurfing og bodyboarding hadde vi ikke lenger nok med lagringsplass. Anledning bød seg under siste opphold i Norge, og vi byttet inn Adriaen i en Morelo. Vi gikk da fra en 8,80 meter lang, og 2,32 meter bred, til en 9,50 meter lang, og 2,40 meter bred bil. Med de erfaringene vi hadde gjort oss viste vi at dette ikke ville bli noe problem. Men selvfølgelig, reaksjonene lot ikke vente på seg, og det samme kommentarmønsteret gjentok seg.
Vår erfaring med fremkommelighet så langt
Vi flyttet inn i vår Morelo i August 2019, og det ble noen testurer rundt i nærområdet, bl.a til sørvestlandet og andre steder hvor vi kunne få testet ut litt fremkommeliget. I månedsskiftet September/Oktober la vi ut på vår neste 6 måneders Europatur med den nye bilen. Første del av turen skulle gå til Danmark, videre til Oberndorf i Tyskland. Fra Oberndorf kjørte vi videre gjennom Sveits og ned til Genova hvor vi tok ferge til Palermo på Sicilia. Etter noen fine uker på Sicilia krysset vi Messinastredet, og fulgte kysten av Italia opp til Genova igjen. Derfra ble det en liten tur nedom St. Tropez før vi skummet videre mot Spania. Her fikk vi litt utfordringer, Spanske separatister demonstrerte, og hadde sperret motorveien. Vi måtte ta en liten tur innover i landet over Pyreneene, passere Andorra før vi igjen kunne følge kysten av Spania ned til Tarifa hvor vi står i skrivende stund.
Erfaringene er igjen det samme. Vi har kjørt på veger der «nokon skulle tru at ingen kunne bu» med vår Morelo. Det hele har gått svært så problemfritt. Moreloen er faktisk enklere å manøvrere enn det Adriaen var. Vi har en mye bedre svingradius, dette skyldes nok at her er det bare to akslinger, mens Adriaen hadde tre. Bilen kutter ikke svingene så mye, og jeg har en helt utrolig oversikt fra førerposisjonen. Så konklusjonen, igjen basert på egne erfaringer, er at denne bilen tross sin størrelse er smidigere enn det vår Adria 810 var.
Det vil for øvrig komme en egen bloggpost på hvordan vi generelt opplever den nye bilen. En ærlig uttalelse på hva vi er fornøyde med, og hva vi ikke er fullt så fornøyde med.
Konklusjon
Det er jo alltid greit med en liten konklusjon. Som jeg nevnte innledningsvis så er det mange som mener at «store» biler er uegnet i forhold til fremkommelighet. Her er jeg sterkt uenig. Jeg føler meg veldig komfortabel med å loffe rundt med vår «store» bil, og erfaringene jeg har gjort meg som sjåfør er at det meste jeg leser om i forhold til argumentene om at man ikke kommer frem med så stor bil er ikkeeksisterende. For oss har det utelukkende vært en positiv opplevelse, men….. hadde vi fulgt alle rådene vi fikk….. tja, si det 🙂
Så kjekt å høre Har selv Morelo palace 9,5m vi har ikke vært nedover i Europa enda .da fortsatt mannen jobber å vi vil se Norge først.vi har kjørt gaular fjell.ned og opp til Geiranger .trollstigen . Ned til dalen i Telemark ,gått veldig fint,koser oss på tur .fortsatt gode dager til dere 🌹🎶🎶
Takker for kommentar. Jeg føler det er svært lite begrensninger i forhold til størrelse på bilen, og som noen andre nevnte i en kommentar, det går jo busser og lastebiler på de fleste av disse stedene. Kos dere videre på bobilturer, og gode dager til dere også 🙂
Jeg kan ikke skjønne at det skulle være noe problem med en bil på 8-10 meter.
Den eneste utfordringen vi har møtt (som helt ferske bobileiere) med vår Dethleffs på 8m er at det noen ganger er vanskelig å finne en egnet parkeringsplass hvis vi skal inn i byen. Men så er vi så heldige at bena virker utmerket og sykler er lett tilgjengelige hvis det blir for langt å gå 🙂
Ikke sant. Dette problemet med å finne parkeringsplass i byen ville være det samme om man har en mindre bil. Jeg pleier å si at vi ikke har noe problem med å komme frem, men bilen er litt vrien å lukeparkere med inne i byen. Nå skal det jo også sies at det finnes mye bra bobilparkeringer som er bynære eller i sentrum. Vi gjør det samme som dere, må vi parkere utenfor byen bruker vi sykler, tar buss eller spaserer.
Alt er relativt. Det spørs hva du er ute etter og hvor du legger turene dine. Dersom du for eksempel ofte oppsøker konkrete naturopplevelser som innebærer at du kjører på traktorstier som er vanskelig fremkommelig selv for personbiler uten 4×4 så har nok både 4×4 og størrelse på bobilen stor betydning. Dersom du ofte har behov for å parkere på vanlige personbilparkeringer inne i storby så kan også lengden på bobilen ha betydning pga det. Folk tar forskjellige valg av forskjellige årsaker, det som er uvesentlig for mange kan likevel vurderes som vesentlig av andre.
Flott blogg, flott å lese om deres erfaringer og opplevelser.
Helt enig i dette. Er man den typiske «fri/villcamperen» som liker å kjøre offroad og på krøtterstier, ja da er nok ikke en stor «vanlig» bobil det rette valget. Hensikten med hele innlegget var å avlive litt av de mytene som gjerne kommer rundt dette med stor bil. Det sier seg selv at å parkere på en personbilparkering inne i en by kan by på noen utfordringer, men det kan også være et problem med mindre bobiler. Takker for kommentar 👍
Problemet er ofte at man slår nedi på grunn av bilen er for lav. Dette problemer er det ofte på mindre biler også. Personlig liker jeg å besøke fjellområder og lignende . Kan ta Kalhovd på Hardangervidda som ett eksempel. Om vil parkere inne på veien her er det ingen fordel med stor bil. Her får du begrensninger på hvor du kan parkere. Men ingen problemer med å kjøre opp dit. Gikk vanlig rutebuss opp dit i mange år. Skulle jeg kjøpt ny bil ville jeg valgt en MB med trekk på 4 hjul og høy bakke klaring da den tar meg dit jeg liker meg. Kjøre nedover kontinentet, da ville vel valgt noe annet. Så det er jo behov og hva man ønsker som må være avgjørende her.
Takker for kommentar. Det kan selvfølgelig være et problem med å slå nedi. Vi har også vært litt bekymret rundt dette, spesielt av og på ferger. Luftfjæring med offroadmodus har reddet oss helt greit i disse situasjonene. Det blir overraskende bra bakkeklaring med denne settingen, men det kan selvfølgelig ikke sammenlignes med en «høybeinet» offroadcamper med 4X4. Men igjen som du nevner, er man denne typen camper som ønsker en bobil til å kjøre på vidda og små krøtterstier med, da er nok ikke en Morelo det rette valget.
Som ni vet är vi helt eniga 🙂 Vår FrankieBoy på 8,4 kommer fram på väldigt många fler vägar än våra hjärnor tror den gör. Visst finns det begränsningar, särskilt med vikten, men vi ser inte det som ett problem alls då det finns elcyklar i bagaget, ben på kroppen och hyrbilar att nyttja.
Det meste er enkelt å løse, og vi ser ingen «begrensninger» med stor bil, mer heller fordeler. I forhold til mange andre vi møter blir våre biler også små 🙂 Vektbegrensninger finnes jo i alle lande, men med en god GPS får man greie varsler for å unngå disse veiene. Når man står stille er jo som du sier sykkel, buss eller leiebil et godt alternativ 👍
Ser absolutt flest fordeler med såkalt stor bobil, vi har en på 9.2m lengde og 2.45m bredde og kjørt på Vestlands veier + mange pass i Alpene osv. Startet «bobil» karrieren med 2 busser som jeg selv innredet, 12,4m lengde og 2.5m bredde og kjørte Norge og Sverige på x og tvers med de inklusive Trollstigen, Aurlandsfjellet, Lofoten osv..
Gjorde et forsøk med campingbil på 7,45m lengde og 2.3m bredde men de ble jo for oss altså en campingbil og ikke bobil da vi ikke følte oss hjemme i den og med bare 110 liter ferskvann osv så gikk de jo ikke ann å bo i den uten at en var innom camping eller bobilparkering hele tiden.
Som dere andre skriver så har vi ben å gå på sykkler å sykkle på så hvorfor parkere mitt inne i en by??
Og så er jo sikkerheten bedre i en stor bil. Kun en dør som det er høyt opp til hvis trappen er oppe og da med alarm på denne så er en ganske godt sikkret mot innbrudd.
Til alle som leser dette kos dere på tur med den bilen dere har men ikke men noe uten å ha erfart det selv, for som Finn skriver så hører en hele tiden at med så stor bil så…
Og så spør jeg har dere kjørt der og der med stor bil? Men nei men vi har hørt at det er helt håpløst og galskap å kjøre der med stor bil, så sier jeg men det kjører jo både busser og lastebiler der og vi med mange andre har kjørt der og det går jo fint…
Alle vi snakker med som kjører «bobil» har den samme erfaringen. Størrelsen er sjelden eller aldri noe problem. Ofte er meningene rundt dette basert på «hva man har hørt» og ikke basert på erfaringer. Med andre ord ikke noe verdt i det hele tatt 🙂
Det er et viktig «valg/moment» om det er bobilen som skal være utgangspunktet for bruken, eller bruken være utgangspunktet for bobilen.
Stor bobil gir begrensning i bruken på 2 viktige punkt og et av de punktene er ikke nevnt og helt klart det som har begrenset oss mest, er høyden.
Nå er det sammen med lengden som helt klart setter begrensninger ved parkering er de 2 tingene som ville hvert annerledes med en «mindre» bobil.
Utover det sitter nok de andre «begrensningene» mellom ørene og er mest knyttet til bruken/brukeren.
Selv fikk vi en økningen av akselavstanden fra drøye 4m til drøye 5m på vår siste bobil, som har ført til større svingradius og litt mer rygging enn på den forrige bobilen på trange steder. Fremkommeligheten kan kanskje sammen med langt overheng bli en større utfordring i smale bygater, men har ikke stoppet oss enda.
Ubevisst har nok også «bruken» blitt endel påvirket av «bobilen» og helt klart ved gatevalg i byer, men begrensningen er nok størst mellom ørene enn i bobilen selv om det har ført til endel utganger av gater med feil ende av bobilen først.
Ellers takk for en spennende og nyttig Blogg og er veldig enig i din konklusjon om dette tema.
Høyden er som du sier et poeng her, selv om ikke det foreløpig har gitt oss noe særlig problemer. Du nevner ikke høyden på din bobil, men på vår regner vi kjørehøyde på 3,60 meter. Begrensningene sitter nok også som du sier mest mellom ørene 🙂 Takk for en god kommentar 👍
På siste bobil økte vi kjørehøyden 10cm til 3,6m og lengden med en drøy m til 9,3m. De fleste erfaringene er gjort med gamlebilen fra Nordkapp i nord til Sicilia i sør og bl.a. St. Petersbug og Albania imellom og det er helt klart byene i det sørlige Europa utfordringene er størst.
Trær på campingplasser, tunneler og underganger går direkte på høyden.
F.eks. å kjøre rundt Gardasjøen, er ikke mulig p.g.a.tunneler nord i sjøen, med høydebegrensninger på rundt 3m.
Ved å «høre» på GPSen som man har mulighet for å lege inn bildata, kan man ikke kjøre rundt sjøen, men som så alt for mange ganger, stiller vi GPSen inn på veien vi vil kjøre og ser bort fra de fysiske begrensningene og det medfører endel utfordringer og omkjøringen der glemmer vi ikke så lett.
Med en GPS som bildata kan legges inn og man følger dem, er ikke «bobilens størrelse» noe «problem» og vil anbefale alle med «så stor» bobil og anskaffe en slik GPS.
Høyde og vektbegrensninger har man i alle lande. Vi oppholder oss mest i det sørlige Europa, altså langs middelhavet. Det er veldig sjelden at vi møter på problemer i forhold til det du nevner her. En «vanlig» bobil har jo også gjerne høyde opp mot 3 meter, så vi har som sagt ikke noe særlig mer problemer med vår nåværende bil enn det vi hadde med vår forrige.
Nå skal det også sies at begge våre GPS’er har bildata, så vi blir trygt loset utenom steder hvor det er for lave underganger, eller at det er vektbegrensning. Takker for kommentar 🙂
Vi er som nevnt enige Finn. 🙂 og temaet er stort og som du nevner i artikkelen, hva er stor bobil?
Når man setter opp listen med + og – med bruken av bobilen, veier – for stor bobil så lite for oss, at det er et ikke problem og det er jo egentlig erfaringen også.
For som du nevner, kommer små bobiler også opp i situasjoner at bobilen er for stor.
Nå har vi nesten like lang erfaring med bobil under 7m og 3,5t og vi hadde egentlig ikke noe mindre problemer med fremkommeligheten på den. Neste tvert imot. Sett bort fra 3,5t begrensningene, som det dessverre blir flere og flere av for hvert år, er vår erfaring.
Igjen takk for en flott og nyttig side.
Heisann Tor
Takker for kommentar. Ja, mye fornuft i det du sier her, og jeg har sett mange mye mindre biler som sliter like mye med dette som det vi definerer som litt større biler.