Det er få ting som engasjerer bobilfolket mer enn diskusjoner om ulike toalettløsninger. De fleste bobiler har den vanlige kassettdoen som standard, noen bobiler har forbrenningstoalett enten som standard eller ettermontert, på større bobiler er det ofte vannklosett med kvern og tank. Vi har hatt fornøyelsen av å teste alle tre variantene og tenkte at det kunne være interessant å dele våre erfaringer med disse ulike løsningene.

Kassett-toalett

Dette er den løsningen som er standard i de fleste bobiler. Det er en enkel og rimelig løsning med kun mekaniske elementer som gjør at det er en robust løsning. Ulempen er at den må tømmes ganske ofte. Det er selvsagt mulig å ha to kassetter hvis man fricamper eller er på steder hvor det er vanskelig å finne tømmemuligheter. Vi hadde to tanker da vi hadde kassett-toalett i starten av vår bobilkarriere, og det fungerte helt greit. Det ble dog ofte en «tur med hunden» bort til tømmestasjonen, men her treffes bobilfolket til en uformell og hyggelig prat.

Forbrenningstoalett

Etter den første turen vår rundt i Europa besluttet vi å flytte inn i bobilen på fulltid. Da ønsket vi en mer komfortabel toalettløsning og valget falt på Cinderella. Her blir det kun en skuff med ren aske – toalettet sier fra etter 70 besøk, og da har du 20 besøk til før du må tømme. Dette var en veldig grei og renslig løsning da vi aldri mer behøvde å tenke på om det var mulig å få tømt. I stedet måtte vi følge med på gass-forbruket da det gikk en god del mer gass. Katalysatoren må også renses med jevne mellomrom slik at den fungerer optimalt. Dette er selvsagt avhengig av hvor ofte toalettet er i bruk. Litt brent-lukt vil det komme i det toalettet starter opp, men det forsvinner etter et par minutter så sant katalysatoren er godt vedlikeholdt. Lukten er ikke sjenerende, en grill eller en bålpanne vil avgi mye mer lukt. Vi var veldig godt fornøyd med forbrenningstoalettet, og selv om kostnaden var en god del høyere enn ved en kassett-toalett så er det tross alt hjemmet vårt hvor vi vil ha det behagelig og enkelt. Vi har skrevet om dette et par ganger tidligere:
Les mer om våre erfaringer her…  og her:

Vannklosett

I vår nye Morelo var det fra fabrikk allerede montert vannklosett med 200 l septiktank. Vi fikk spørsmål om vi ville montere Cinderella her også siden vi hadde vært så fornøyd med dette. Vel, ingenting skal være uprøvd tenkte vi og bestemte oss for å teste ut løsningen med vannklosett før vi tar noen avgjørelse om hva vi ender opp med. Foreløpig har dette vært den aller enkleste og beste løsningen. Her har man det nærmest som i et hus/leilighet. Tanken må selvsagt tømmes med jevne mellomrom, men å finne tømmestasjoner har ikke vært noe problem. Det er dessuten ikke så ofte det må tømmes, vi har på det meste stått bortimot 3 uker før det var fullt. Da rekker man å finne egnet tømmested. Etter så lang tid er det også behov for å fylle opp med ferskvann og tømme gråvann så dette løser seg helt synkront.

Konklusjon

Her er det også opp til hver og en å finne løsningen som passer for sitt behov. Det økonomiske spiller jo også en rolle, i tillegg til hva man vektlegger av komfort. Et Cinderellatoalett er en relativt kostbar løsning, men du verden så bekymringsfritt, renslig og enkelt det er i bruk. Hadde ikke bilen vår hatt vannklosett med tank hadde vi ikke vært i tvil om hva vi ville hatt valgt. Vannklosettet vi har nå er helt klart den beste løsningen vi har hatt. Det trenger lite vedlikehold, det er veldig renslig, og vi kan stå lenge uten behov for å tømme. Det er også godt utbygget med tømmestasjoner i Norge og nedover i Europa.

Translate »
%d bloggere liker dette: