Snipp snapp snute, eventyret var absolutt ikke ute. Eller, eventyret som heltidsboende i bobil er ute, men bobillivet er definitivt ikke ute. Vi flyttet inn i ny leilighet i Sandefjord, og Lofty ble lagt ut for salg. Det gikk ikke så lange tiden før abstinensene begynte å komme. For oss så er på en måte et liv helt uten bobil uaktuelt. Det var bare å «hive» oss rundt for å kanskje finne på noe nytt, noe vi ikke har gjort før.
Vi har jo vært gjennom to bobiler allerede, En Adria Sonic 810, og en Morelo Loft Premium 92 Mb. Begge ganske store biler som ble valgt for at vi skulle bo der permanent. Med disse to bilene har vi oppholdt oss store deler av tiden sydover i Europa. Vi har jaktet på opplevelser, spennende steder, og ikke minst møter med fantastiske mennesker. Det har vært en opplevelse vi aldri kommer til å glemme, og vennskapene vi har etablert med mennesker over hele Europa lever i beste velgående, og vil fortsette å gi oss glede resten av livet.
Vi bestemmer oss for bil
Kanskje vi skal gjøre noe helt annerledes denne gangen? Det er alltid Finn som har kjørt bilene, og når vi har vært på de trangeste stedene, som for eksempel når vi rotet oss inn i Napoli sentrum, eller når vi kjørte oss vill i Marsala, har han sagt at i slike tilfeller hadde det vært deilig å kjørt en bybobil. Det har ikke vært noe stort problem med fremkommelighet, men noen begrensninger har det gitt oss. Det har også vært nødvendig å planlegge kjøringen litt, sjekke ruten vi skal kjøre i forhold til lengde og bredde, og ikke minst vektbegrensninger. Vi har også passert mange steder langs veien som vi kunne tenke oss å se nærmere på, men som ikke har vært mulig. Som sagt, dette har ikke vært noe stort problem, noe vi også har skrevet om tidligere.
Men, det er jo ikke til å stikke under en stakk at det er lettere å komme frem med en mindre bil, eller sagt på en annen måte, det vil være færre begrensninger. Bare det som for eksempel å kunne parkere på en helt vanlig parkeringsplass i sentrum av en by, slippe å sjekke om det er lengdebegrensninger på campingplasser og bobilparkeringer, fordelene kan nevnes i fleng. Men, det finnes også bakdeler. For oss som er vant til å ferdes i en 9,5 meter lang, og 2,4 meter bred bobil vil det bli litt av en overgang å gå til en bil på 6,36 lengde og 2.05 bredde, men med litt tilvenning så er vi sikre på at vi vil trives.
Så, hva har vi kjøpt? Det ble en Carthago Van Charming 640 LE 2019 modell, en sort og stilig bybobil. Vi må «pimpe» den litt i god finnsummetone stil. Vår gode samarbeidspartner Spot-On caravan skal stå for montering av hydrauliske støtteben (helt uaktuelt med bobil uten), det skal byttes fjærer og støtdempere og monteres hjelpeluft. Noe av det som er originalt på bilen skal plukkes av og erstattes med utstyr som veier mindre, og har bedre funksjonalitet. Etter vår tid som fulltidsbobillister er vi veldig bevisste på hva vi vil ha, og hva som fungerer best, i allefall for oss.
Nye eventyr
Dette blir en ny opplevelse for oss, og vi ser frem til mange nye spennende eventyr med denne bilen. I sommer blir det å holde oss i «nærområdet», men vi håper på å kunne kjøre en tur sørover i løpet av høsten. Vi har avtale med kitevenner fra Tarifa at vi skal møtes på Sardinia i Oktober, tiden vil vise om det vil være mulig å få til. Vi ser for oss at vi kommer til å holde oss en del på sørvestlandet og andre steder langs kysten hvor det er litt bedre forhold for kiting. En mindre bil vil også gi oss muligheter til å utforske steder som var litt mer plundrete å komme frem til med de store bilene.
Vannsport som SUP, Kitesurfing og bodyboarding har blitt aktiviteter som vi setter pris på å holde på med. Mange av de beste lokasjonene ligger på steder hvor det er begrenset fremkommelighet. Det har vært mulig å komme frem med de bilene vi har hatt, men med fare for påføre bilene skader eller sette oss fast, noe som skjedde oss I Spania i vinter. Ikke skade, men vi kjørte oss fast i sanden. Det er litt styr for å få løs en bil på 7,5 tonn som har sunket helt ned til rammen i løs sand.
Den store forskjellen blir også at vi nå har en base å komme hjem til. Bobilen er ikke lenger hjemme, men noe som skal brukes til ferier og utflukter. Når ferien er over, eller når vi ønsker det kan vi dra hjem.
Gratulere med ny bil.😀
tusen takk for det 👍
Gratulerer, moro 👍😊
Tusen takk for det 👍
Gratulere med ny bil. Bybobil er bra. Vi valgte pøssl og koser oss på tur med den.
Tusen takk for det. Vi vurderte også Pøssl var også et merke vi vurderte. Kos dere på tur 👍
Gratulerer med et nytt kapittel i deres bobliverden
Takker og bukker Torkild, blir jo spennende dette 👍
Gratulerer og med ny bil. Håper dere fortsetter å blogge/legge ut om turene. Dere har vært til stor inspirasjon, så takk og lykke til videre på ferden 🙂
Tusen takk for det. Jada, vi vil fortsette å blogge om opplevelser og betraktninger. Blir jo litt nye ting å skrive om nå, i første omgang blir det «heimtraktene», men vi håper å kunne utforske nye spennende steder når grensene etterhvert åpner mer opp igjen.
Gratulerer med ny bobil og ingen «bombe», du nevnte selv abstinenser og litt sleivete sagt. Det er verre å bli hekta på bobil, enn på stoff. For å slutte med stoff kan en få profesjonell hjelp, det får en ikke med bobil. Lykke til videre med mange nye inntrykk og opplevelser.
👍 Tusen takk for det. Det er nok riktig det du sier der, og det har nok med frihetsfølelsen å gjøre. Veldig stas å være tilbake til leilighet, stå lenge i dusjen og slikt, men en blir jo rastløs 😀 Takker for hyggelig kommentar 👍
Gratulerer med ny bybobil og en ny epoke både i livet og bloggen. Det blir spennende å følge dere videre på reisen, og takk for at dere deler så mye bra tanker og opplevelser. Regner med at dere er i full gang med å optimalisere bilen og at Spot-On har kontroll på det meste. Akkurat det blir veldig spennende å lese litt mer om, jeg tror mange vil følge mer på det. Bybobil er et voksende marked. Har snust litt på det selv, faktisk. «Less is more».
Om dere trenger tips til innredning bak i bilen så har disse to camperne en fin blogg: https://www.321off.com/schwerlastauszug-fuer-die-heckgarage/
Og lurer dere på noe innen strøm og batterier så er Skandinavisk Batteriimport og Øyvind Raaen sterkt å anbefale. Stikkord: Lithium, solcelle og en god DC-DC hurtiglader.
God tur videre, kanskje møtes vi plutselig et sted nå når vi ferdes i samme land 🙂
Tusen takk for det. Ja dette blir jo en ny epoke, og mye nytt å skrive om. Tenker mange spennende nye destinasjoner når grensene etterhvert åpner opp igjen. Oppgradering av bilen er allerede i gang, men det vil jo ta litt tid å få alt ferdig siden ting må bestilles. Spot-On har full kontroll på det som skal gjøres av luftfjæring og støtteben ++. Bybobil blir jo helt nytt for oss også, men vi er positivt overrasket over hvor god plass det egentlig er i denne bilen, og ikke minst hvor rask den er, og hvor lett den er å kjøre. Vi får bo oss litt inn, så kommer det nok en bloggpost på de erfaringene vi gjør oss.
Strømopplegget er allerede prosjektert, og det blir litt slik som du skisserer ovenfor. Takker for nyttige linker, og som du sier, plutselig møtes vi 👍😊