Hydrauliske støtteben har vi skrevet litt om tidligere, men det gjør jo ikke noe å skrive litt om temaet igjen. Det er nå sånn at når man først har hatt en bobil med dette, ja da blir man på en måte litt avhengig av det.
Luksus på en bybobil?
Overhodet ikke! Som nevnt blir man litt avhengig av det, og ikke minst bortskjemt. Det er så utrolig praktisk å kunne vatre bilen med kun et tastetrykk. Erfaringene vi har fra våre to foregående biler som begge hadde hydrauliske støtteben, er at vi hadde muligheten til å parkere på steder hvor vi så at mange andre måtte gi opp å få rettet opp bilen ved å bruke klosser. For å være helt ærlig så er det veldig behagelig å slippe å tenke på dette i det hele tatt. Hydrauliske støtteben er både nivåklosser og støttelabber i samme enhet. Å ha et slikt system på en bybobil ser vi ikke på som noen form for luksus. For oss er det noe vi er vant til å ha, og som vi har hatt stor nytte av. I tillegg gir det oss en større frihet i forhold til hvor vi kan parkere, enten vi fricamper eller står på mer organiserte parkeringer. At bilen er i vater gjør oppholdet mer behagelig.
Mer fricamping
Det som kjennetegner eiere av bybobiler er at de fricamper oftere enn de som har større tradisjonelle bobiler. Ikke bare fricamping, men ofte også hyppigere forflytning. Dere må gjerne arrestere meg, men jeg vil komme med den påstanden at hydrauliske støtteben på en bybobil kanskje er enda mer praktisk enn på en tradisjonell bobil hvor man ofte står mye lenger på samme plass, og da gjerne organiserte flate parkeringer.
Valg av system
På Sølvpilen ble hydrauliske støtteben ettermontert, og vi valgte HPC støtteben levert av Spot-On Caravan. Dette systemet var vi veldig godt fornøyde med. Systemet har lavere vekt i forhold til mange av konkurrentene, noe som er viktig når det ikke er allverden av lastevekt å gå på, og etter å ha hatt HPC systemet på Sølvpilen vet vi at dette er robust og pålitelig. Trekker man fra vekten av å ha med klosser og evt. sveiveben så blir det ikke så halvgæli sånn vektmessig. Vi liker også at systemet kan kjøres via en app, og at forskjellige konfigurasjoner kan predefineres og lagres. På Lofty hadde vi hydrauliske støtteben fra EP, noe som betyr at vi har erfaring med begge systemer, og vi liker HPC systemet bedre.
Plassering og type
På grunn av smalere akselavstand monteres gjerne det gjerne støtteben med små skåler på bybobiler. Kenneth hos Spot-On foreslo at vi skulle bruke normale skåler. De små skålene har lett for å synke ned i bakken. Problemet da er at støttebena må flyttes litt lenger bakover for ikke å komme i konflikt med bakhjula. Det ble da laget spesialbraketter som ble sveises fast i rammen for å løse dette problemet. En løsning som fungerer helt utmerket, og som vi nå første helgen med støttebena i bruk har fått testet i litt forskjellig terreng. Hele ideen er jo å slippe å dra på noe ekstra, f.eks plater til å legge under når bena kjøres ned.
Hei. Ser veldig bra ut og sikkert deilig å få bilen i vater på kort tid. På bildet ser det ut som det høyre benet bak er i Max lengde. Er det ikke lurt å ha med noe å legge under hjulet for å avlaste litt ?
En annen ting , er Lofty solgt ? Hva er finnkoden om den ikke er solgt…
Heisann.
Jada, det er veldig kjapt og greit. Støttebena har vel innebygget sikkerhet mot dette, og vi har ikke hatt noe problemer på våre foregående biler. Å slippe å ha med seg klosser eller andre ting for å legge under hjul eller støttebensfot er jo litt av poenget. Jeg kan for sikkerhetsskyld høre med leverandøren. Jeg finner ikke noe om dette i brukermanualen som sier noe om det du nevner.
Lofty er ikke solgt ennå (så vidt vi vet 🙂 ) FINN-kode 177702918
Hei igjen og takk for svar av 1/6.
Det ser bare litt skummelt ut når den står slik den gjør i bakken. Må også være litt høyt å gå ut men en bruker sikkert ikke skyvedøren i dette tilfellet. 😀
Jeg har sett på Lofty. Den er jo som ny. Om jeg får lov å kommentere noe der også som jeg synes burde vært gjort bedre med bildene. 1. Synes at bildene inni bilen burde vært vist før alle detaljer av varmesystemer og rørene. De er det nemlig mange av.
2. Det burde ha vært tekst til bildene om de tekniske tingene.
3. Bilde av bagasjerom burde vært et tomt bagasjerom og ikke fylt med diverse ting og tang.
4. En skrivefeil i annonsen.
Håper du får solgt den, jeg har dessverre ikke råd. (Enda)
Med vennlig hilsen Vidar