Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/3/f/finnsummetone/www/wp-content/plugins/simple-facebook-twitter-widget/simple-facebook-page-plugin.php on line 228

Hydrauliske støtteben har vi skrevet litt om tidligere, men det gjør jo ikke noe å skrive litt om temaet igjen. Det er nå sånn at når man først har hatt en bobil med dette, ja da blir man på en måte litt avhengig av det.

Her var det bratt og ulendt. Ikke noe problem å få bilen i vater

Luksus på en bybobil?

Overhodet ikke! Som nevnt blir man litt avhengig av det, og ikke minst bortskjemt. Det er så utrolig praktisk å kunne vatre bilen med kun et tastetrykk. Erfaringene vi har fra våre to foregående biler som begge hadde hydrauliske støtteben, er at vi hadde muligheten til å parkere på steder hvor vi så at mange andre måtte gi opp å få rettet opp bilen ved å bruke klosser. For å være helt ærlig så er det veldig behagelig å slippe å tenke på dette i det hele tatt. Hydrauliske støtteben er både nivåklosser og støttelabber i samme enhet. Å ha et slikt system på en bybobil ser vi ikke på som noen form for luksus. For oss er det noe vi er vant til å ha, og som vi har hatt stor nytte av. I tillegg gir det oss en større frihet i forhold til hvor vi kan parkere, enten vi fricamper eller står på mer organiserte parkeringer. At bilen er i vater gjør oppholdet mer behagelig.

Praktisk, uansett underlag

Mer fricamping

Det som kjennetegner eiere av bybobiler er at de fricamper oftere enn de som har større tradisjonelle bobiler. Ikke bare fricamping, men ofte også hyppigere forflytning. Dere må gjerne arrestere meg, men jeg vil komme med den påstanden at hydrauliske støtteben på en bybobil kanskje er enda mer praktisk enn på en tradisjonell bobil hvor man ofte står mye lenger på samme plass, og da gjerne organiserte flate parkeringer.

Idyllisk

Valg av system

På Sølvpilen ble hydrauliske støtteben ettermontert, og vi valgte HPC støtteben levert av Spot-On Caravan. Dette systemet var vi veldig godt fornøyde med. Systemet har lavere vekt i forhold til mange av konkurrentene, noe som er viktig når det ikke er allverden av lastevekt å gå på, og etter å ha hatt HPC systemet på Sølvpilen vet vi at dette er robust og pålitelig. Trekker man fra vekten av å ha med klosser og evt. sveiveben så blir det ikke så halvgæli sånn vektmessig. Vi liker også at systemet kan kjøres via en app, og at forskjellige konfigurasjoner kan predefineres og lagres. På Lofty hadde vi hydrauliske støtteben fra EP, noe som betyr at vi har erfaring med begge systemer, og vi liker HPC systemet bedre.

Plassering og type

På grunn av smalere akselavstand monteres gjerne det gjerne støtteben med små skåler på bybobiler. Kenneth hos Spot-On foreslo at vi skulle bruke normale skåler. De små skålene har lett for å synke ned i bakken. Problemet da er at støttebena må flyttes litt lenger bakover for ikke å komme i konflikt med bakhjula. Det ble da laget spesialbraketter som ble sveises fast i rammen for å løse dette problemet. En løsning som fungerer helt utmerket, og som vi nå første helgen med støttebena i bruk har fått testet i litt forskjellig terreng. Hele ideen er jo å slippe å dra på noe ekstra, f.eks plater til å legge under når bena kjøres ned.

Montering av spesialbraketter for å flytte støttebena litt lenger bakover

Translate »