Det er vel ingen hemmelighet at bybobiler bygget på Fiat Ducato ofte går med maks last i forhold til kapasitet på bilen. Resultatet er at fjærer og understell presses maksimalt, og dette går utover kjørekomfort og kjøreegenskaper. På vår Carthago Charming 640 merket vi dette ganske godt, spesielt på veier med litt dårlig standard. Vi ønsker selvfølgelig å ha en bybobil med god kjørekomfort på alle typer underlag, og ikke mins ivareta gode kjøreegenskaper og sikkerhet når bilen er lastet opp til maksvekt når vi er på tur.

Vi er vant til å ha luftfjæring

På begge foregående biler har vi hatt full luftfjæring. På vår Adria ble dette bygget og montert hos VB AirSuspension i Nederland, ombyggingen kan du lese om herPå Moreloen ble dette levert som standard. Dette betyr at vi har kjørt bobiler både uten og med luftjæring, og har derfor et godt grunnlag for å kunne sammenligne. Når vi tok vår første kjøretur med bybobilen merket vi ganske kjapt at her måtte vi gjøre noe for å bedre egenskapene. En kjapp titt under bilen bekreftet også at fjærene absolutt kunne trenge litt hjelp med avlastning. Alternativet er å ta med seg mindre på tur, men uansett hvor mye man tar ut av bilen så er dette en varebil hvor vekten av innredning etc. er nyttelast, og noe vi ikke kan gjøre noe med.

Fine farger 🙂 Komfortfjæring og aktive støtdempere på fremaksel

Og sånn ser det ut på undersiden

Hjelpeluft ble løsningen

Etter å ha konferert Kenneth hos Spot-On ble vi enige om å bygge om til et hjelpeluftsystem. Luftbelger på bakaksel, og bytte til komfortfjæring og aktive støtdempere på framaksel. Ikke har bare kjøreegenskapene og kjørekomforten blitt markant bedre, men vi har også fått en mer sikker bil. Det er gjort uttallige tester som dokumenterer reduksjon av bremselengder og andre positive effekter ved å oppgradere Ducatounderstellet litt.

Luftbelgene på bakaksel

Lufttrykket i belgene kan justeres fra førerposisjon

Nyttelast

De modifikasjonene vi gjør med vår Charming 640 går ikke veldig utover nyttelastkapasitet, men noe ekstravekt vil det bli. Den store fordelen er imidlertid at ved å bygge om til dette systemet så kan bilens vekt oppgraderes til 3.850 kg. Det betyr 350 kg ekstra kapasitet på nyttelast, som igjen betyr at vi har en bil med det utstyret vi ønsker oss, og som har mer kapasitet på nyttelast enn det bilen har orginalt. En vinn vinn situasjon. Dette er det samme som vi gjorde med vår Adria Sonic 810 hvor bilen kunne oppgraderes fra 5.000 til 5.500 kg etter ombygging. Dette kan du lese om her.

Translate »