Å gjøre det vi har gjort i forhold til størrelsen på bil kan nok for mange fortone seg som ganske drastisk. Vi har vel også fått en del kommentarer og spørsmål om hvordan i allverden vi klarer å dra på langtur i en bybobil som bare er 6,4 meter lang, og vel 2 meter bred. Litt utfordring har det vært, og vi tenkte vi skulle dele erfaringene vi har gjort oss etter en tre ukers tur rundt i nordnorge.
Bare som en liten oppdatering for nye lesere. Dette er vår tredje bobil, den første var en Adria Sonic 810, en treakslet sak på 8,8 meter og relativt god plass. Denne bilen hadde vi som heltidsbolig i 2 år. Adriaen ble så byttet inn i en Morelo Loft Premium 92 MB, en sak med lengde på 9,53 meter, 2,4 meter bredde, altså en veldig romslig bobil. Denne hadde vi også som heltidsbolig frem til Mars 2020 hvor vi så oss nødt til å avbryte vårt liv som heltidsbobillister på grunn av Coronasituasjonen.
Leilighet og bobil
Så, når vi avbrøt vår tilværelse som fulltidsboende i bobil, flyttet vi inn i ny leilighet i Sandefjord. Moreloen ble lagt ut for salg, og vi følte oss veldig ferdig med bobil. Men.. det gikk ikke så mange ukene før rastløsheten kom tilbake, og vi forsto at et liv uten bobil ville være helt uaktuelt for oss. Ved flere anledninger har vi snakket om hvor enkelt det hadde vært med en bybobil med tanke på fremkommelighet, parkering etc. etc. Det ble som sagt bare med praten, vi visste hvor liten plass det er i en slik bil i forhold til det vi kom fra, og at å bo i en så liten bil ville for oss bli en kjempeutfordring.
Som sagt, vi flyttet inn i denne leiligheten, og rastløsheten meldte seg. Vi måtte kjøpe oss en ny bobil, en vi kunne dra på småferier og småturer med. Kanskje vi denne gangen skulle gå for det vi hadde snakket om, altså en bybobil? Som sagt så gjort, og det gikk ikke lange tiden før det sto en ny Carthago 640 Charming GT på gårdsplassen. En tøff liten sak, sort metallic og sotede vinduer. Det var store Carthagomerker på alle sidene av bilen, disse har vi plukket av, og synes at den ble mye stiligere med bare ren sort farge.
Erfaring så langt
Du verden så gøyalt dette er. Bilen er utrolig smart innredet, og vi overraskes stadig over hvor mye plass det faktisk er i denne lille bilen. Det kan selvfølgelig ikke sammenlignes med Moreloen vår, men den har kvaliteter som vi ikke har hatt på våre tidligere biler. Utstyrsmessig er den pimpet i ekte finnsummetone stil, den har fått hjelpeluft, aktive støtdempere, hydrauliske støtteben, 2 x 100 Ah Lithiumbatterier, 320W med solceller på taket, fast opplegg for gass med utvendig fylling så vi slipper denne problematikken med å bytte flasker når vi er både i Norge og utlandet, vektoppgradering som gir nyttelast på 1.060 kg. Dette har blitt en bobil vi koser oss veldig med.
Vi har fått en del spørsmål om vi ikke synes det er fryktelig trangt, men vi føler egentlig ikke det. Som sagt, alt er veldig smart laget, og det hele er egentlig bare innstilling. Vi er såpass mye i aktivitet når vi er på tur at bilen blir på en måte bare et soverom på hjul. Er regnvær og kaldt så er vi selvfølgelig inne, og i salongen er det god nok plass til å kose seg.
Artig bilde til #tetrischallenge – ser at det fortsatt dreier seg vesentlig om kite & sup i bagasjen 😀
Og et par stoler til å slappe av i. Gratulerer med ny bybobil og med riktige tilpasninger som gjør denne bilen vesentlig oppgradert og anvendelig. Har selv fått veldig sansen for bybobil på Fiat Ducato og de smarte løsningene – «less is more». Blir en slik når vi bytter en gang.
Gleder meg til å lese noen tekniske artikler om valg av løsninger på Lithium, lading, solceller og gasstank / fylleflasker.
God tur videre !!
Heisann.
Jada, det dreier seg fremdeles om kite & sup. Det er utrolig kjekke biler, og med litt tilpasning blir det veldig bra.
Det kommer litt bloggposter etterhvert rundt de løsningene vi har valgt, og som har tatt denne bilen et godt hakk opp i forhold til «orginalversjonen».
Hei
Basert på samme vurderinger med tanke på Corona solgte vi vår nye og nesten ubrukte Carthago 58XL og valgte å være uten i år. Nå er det slik at vi bare måtte ha en til neste år og har bestilt en Carthago 640 Charming. Veldig spente på nedgang fra 8,7 meter til 6,4. Vi har dog bestilt med et oppblåsbart telt på 4X3 meter så uteplassen er sikret. Alltid hatt hydrauliske støtteben og tenkte ikke de tankene på en 6,4 meter, men ser du har montert dette. Var dette enkelt å montere og fungerer dette bra. Vurderer vektoppgradering, men det gir utfordring for barna som ikke har C1.
Ser også at bruk vil bli mer fleksibelt. For å ikke snakke om bedre samvittighet når den ikke er i bruk.
Heisann.
Vi er fremdeles veldig fornøyd med byttet, og den «lille» bilen gir oss mange fine bobilopplevelser. Det er nok ikke mange som vurderer hydrauliske støtteben på en bybobil. Egentlig litt merkelig siden man ofte parkerer litt mer offgrid med en slik bil. Vår mening er at det faktisk er enda mer nyttig i forhold til bilene vi har hatt tidligere siden vi fricamper oftere, og gjerne i litt mer ulendt terreng.
Når det gjelder montering så skal ikke det være noe problem. Vi ville ha vanlig størrelse på både ben og føtter, og da måtte de bakerste støttebena flyttes litt lenger bakover for ikke å stå for nære bakhjulene. Spot-On laget nye braketter for dette, og det fungerer utmerket.
Heisann, og godt nytt år.
gøy å følge med på sidene deres, gir inspirasjon til bobilverden.
Nå som du har erfaring fra 3 typer bobiler åssen bil ville du hatt hvis du skulle ut på en 3 måneds reise rundt i sør Europa ?
Hei på deg, og godt nyttår.
Ikke noe enkelt svar på det spørsmålet, men basert på de erfaringene vi har gjort oss så langt er det nok ikke noe tvil om at vi ville kjørt en mindre bil enn de to første vi hadde. Moreloen er fantastisk å bo i, og vi kom helt greit frem, men det krevde litt mer planlegging både med tanke på vekt og lengde. Kunne være litt utfordringer på smale veier og i småbyer. Adriaen var ikke noe liten bil det heller, og vi hadde flotte turer i sydeuropa med den også.
Fremkommelighet går jo på bekostning av størrelse på bilen. Den vi har nå er veldig liten i forhold til de to foregående, men det er en vanesak. Skal man farte rundt for å oppleve nye steder, ja da er det ikke noe tvil, nå hadde vi valgt bybobilen 🙂