Å gjøre det vi har gjort i forhold til størrelsen på bil kan nok for mange fortone seg som ganske drastisk. Vi har vel også fått en del kommentarer og spørsmål om hvordan i allverden vi klarer å dra på langtur i en bybobil som bare er 6,4 meter lang, og vel 2 meter bred. Litt utfordring har det vært, og vi tenkte vi skulle dele erfaringene vi har gjort oss etter en tre ukers tur rundt i nordnorge.

Bare som en liten oppdatering for nye lesere. Dette er vår tredje bobil, den første var en Adria Sonic 810, en treakslet sak på 8,8 meter og relativt god plass. Denne bilen hadde vi som heltidsbolig i 2 år. Adriaen ble så byttet inn i en Morelo Loft Premium 92 MB, en sak med lengde på 9,53 meter, 2,4 meter bredde, altså en veldig romslig bobil. Denne hadde vi også som heltidsbolig frem til Mars 2020 hvor vi så oss nødt til å avbryte vårt liv som heltidsbobillister på grunn av Coronasituasjonen.

Leilighet og bobil

Så, når vi avbrøt vår tilværelse som fulltidsboende i bobil, flyttet vi inn i ny leilighet i Sandefjord. Moreloen ble lagt ut for salg, og vi følte oss veldig ferdig med bobil. Men.. det gikk ikke så mange ukene før rastløsheten kom tilbake, og vi forsto at et liv uten bobil ville være helt uaktuelt for oss. Ved flere anledninger har vi snakket om hvor enkelt det hadde vært med en bybobil med tanke på fremkommelighet, parkering etc. etc. Det ble som sagt bare med praten, vi visste hvor liten plass det er i en slik bil i forhold til det vi kom fra, og at å bo i en så liten bil ville for oss bli en kjempeutfordring.

Som sagt, vi flyttet inn i denne leiligheten, og rastløsheten meldte seg. Vi måtte kjøpe oss en ny bobil, en vi kunne dra på småferier og småturer med. Kanskje vi denne gangen skulle gå for det vi hadde snakket om, altså en bybobil? Som sagt så gjort, og det gikk ikke lange tiden før det sto en ny Carthago 640 Charming GT på gårdsplassen. En tøff liten sak, sort metallic og sotede vinduer. Det var store Carthagomerker på alle sidene av bilen, disse har vi plukket av, og synes at den ble mye stiligere med bare ren sort farge.

Erfaring så langt

Du verden så gøyalt dette er. Bilen er utrolig smart innredet, og vi overraskes stadig over hvor mye plass det faktisk er i denne lille bilen. Det kan selvfølgelig ikke sammenlignes med Moreloen vår, men den har kvaliteter som vi ikke har hatt på våre tidligere biler. Utstyrsmessig er den pimpet i ekte finnsummetone stil, den har fått hjelpeluft, aktive støtdempere, hydrauliske støtteben, 2 x 100 Ah Lithiumbatterier, 320W med solceller på taket, fast opplegg for gass med utvendig fylling så vi slipper denne problematikken med å bytte flasker når vi er både i Norge og utlandet, vektoppgradering som gir nyttelast på 1.060 kg. Dette har blitt en bobil vi koser oss veldig med.

Vi har fått en del spørsmål om vi ikke synes det er fryktelig trangt, men vi føler egentlig ikke det. Som sagt, alt er veldig smart laget, og det hele er egentlig bare innstilling. Vi er såpass mye i aktivitet når vi er på tur at bilen blir på en måte bare et soverom på hjul. Er regnvær og kaldt så er vi selvfølgelig inne, og i salongen er det god nok plass til å kose seg.

Translate »