At vi har et litt større strømbehov en mange andre har vi skrevet om tidligere, og dette gjelder også for vår nye bybobil. For å kunne bruke bilen slik vi ønsker, som en rullende multifunksjonshytte, altså kunne brukes både til fritidsaktiviteter og som kontor, så måtte det oppgraderes med litt kraftigere greier. Forflytter man seg relativt ofte vil jo batteriene hele tiden lades opp igjen, men vi ønsket et system som ville gi oss nok strøm selv om vi ønsket å stå på samme plass litt lenger periode, selv vinterstid med lav sol.
Vi er fremdeles så privilegerte at vi kan ta jobben med oss når vi er på bobiltur. Det betyr at vi egentlig kan være på tur så lenge vi har lyst, men at vi må sette av litt tid til jobb underveis. Vi har begge nettbaserte jobber, noe som gir oss en enorm frihet. Det eneste problemet er å ha strøm nok til å holde PC’er og annet nødvendig utstyr i gang noen timer hver dag. Panter’n ble levert med det som mest sannsynlig er en standardpakke for bybobiler, altså et blybatteri på 95Ah for selve bodelen. For oss er det alt for lite, og vi måtte gjøre noen justeringer.
Bytte til Lithiumbatterier
Bodelsbatteriet sammen med elektroblokken er som regel plassert under førersetet i bybobiler, så det er ikke noe problem å bytte ut det medfølgende batteriet til noe kraftigere. Problemet var at vi gjerne ville ha to batterier. Under passasjersetet er det også mulig å plassere et batteri. Normalt er jekken plassert der, men med hydrauliske støtteben så vi ingen grunn til å ha med en jekk. Vi er nok også så late at skulle vi punktere underveis ringer vi etter veihjelp. Så, med frigjort plass under passasjersetet ble det også plass til et batteri under der. Så med to stk. 100ah Lithiumbatterier nærmet det seg veldig. Det eneste vi måtte ha i tillegg var en eller annen form for lading av disse batteriene når vi ikke kjører. Igjen så valgte vi å kontakte Lars Martin hos Heistad Bil & Caravan for montering.
Solcellepaneler
Valget ble solceller, noe vi har veldig god erfaring med fra den gang vi oppgraderte strømsystemet i Sølvpilen. Der hadde vi også en Efoy 140, men etter at vi oppgraderte med litt mer solceller var den aldri i drift. Vi hadde samme tanken rundt dette med Panter’n også. Vi ville ha så mye solcellepaneler det var plass til, og resultatet ble 320W fordelt på to paneler á 160W. Disse panelene er relativt store, og dekker halve taket på bilen. Dette lader mer enn nok så lenge det er lys, og vi har strøm nok i bøtter og spann. Etter at vi fikk montert dette systemet har vi ikke stått tilkoblet strøm, det er ikke behov for det lenger. Vi bruker PC’er, lader kameraer, Pader og telefoner, –bruker rett og slett strøm som om vi skulle stått tilkoblet en strømstolpe. Det er alltid strøm nok, og batteriene er sjelden lavere enn 90%, og etter noen timer med lys er de igjen kjapt oppe på 100%. Makaløst.
Solcelleregulator
Dette er viktig. Vi har testet ut mange typer av disse. I Sølvpilen testet vi ut fire forskjellige typer av regulatorer før vi fikk noe vi var fornøyd med, alt fra de billige regulatorene som ofte følger med når man kjøper solcellepakker, til litt dyrere versjoner som Butner og Victron. For oss er det ingen tvil om hva som fungerer best, Victron troner høyt over alt annet vi har testet. Det koster kanskje litt mer, men det har vi hatt mye igjen for. Valget var derfor enkelt når vi skulle velge regulator til oppgraderingen i Panter’n, det ble selvfølgelig Victron.
Ferdig pakke eller enkeltkomponenter
Man har som regel mye å hente på å sette sammen solcelleanlegget selv, altså velge komponenter av høyere kvalitet enn det som ofte en ferdig pakke vil inneholde. Prisen blir høyere, men da får man et anlegg som yter bedre. Dette var også noe vi lærte når vi oppgraderte Sølvpilen. Der ble det mye prøving og feiling før vi hadde et strømsystem som fungerte slik vi ønsket. Denne lærdommen tok vi med oss videre når vi skulle montere nytt anlegg i Panter’n.
Hei, en god del nyttig informasjon dere har på nettsiden. Jeg følger med nesten hver dag, kjempebra nettside 🙂 Jeg har planer om å kjøpe ny bobil, har tidligere hatt Carthago. Vurderer bybobil (det er litt frem og tilbake) men det er dette med vekten jeg er skeptisk på, har hatt dette problemet tidligere. Dere har erfaring med dette på Pantern, hvor mange kg er det igjen for bagasje ? Jeg forstår at dere oppgraderte til 3800 kg, det hjelper, er det heavy eller light karosseri dere har ?
Heisann Dagfinn.
Ja, dette med vekt vil stort sett alltid være et problem på slike typer biler, eller 3,5 tonns bilder generelt. Det blir raskt overvekt om man putter på litt ekstrautstyr. Bilen vår er en light karosseri, men med de oppgraderingene vi har gjort (hjelpeluft bak og nye dempere/fjærer foran), så er oppgradering på dette karosseriet ok til 3.850 kg. Det betyr i følge vognkortet at vi har 1.080 kg. nyttelast. Dette stemmer ikke helt når vi veier bilen, men… Med fulle tanker (120 liter diesel, 100 liter vann og 44 liter propan), all bagasje for langtur og to personer i bilen, så har vi gode 200 kg. å gå på.
Hei! 100Ah gir ikke helt tilstrekkelig informasjon for å forstå kapasiteten til batteriet. Da trengs eventuelt også V (Volt) å oppgis også. Hvor mange Volt er disse på?
Da kan jeg regne ut Wh/Wt som er brukbart for å beregne hvor mye kapasitet man trenger, hva som bruker hvor mye og hvor lenge etc.
Lurer også på hvor mye Wh vaskemaskinen dere har i bobilen bruker? Med andre ord, hvor mye strøm trengs det for en vask?
Hei Martin
Regnet med at de fleste forsto at dette er et 12V batteri, har vel ikke hørt om at noen kjører 24V i vanlige norske bobiler? Når det gjelder vaskemaskinen så er den avhengig av 220V, og ble kun brukt når vi sto tilkoblet 220V. Den kunne selvfølgelig kjøres via inverteren, men da er det også andre faktorer som må tas med i utregningen.