Igjen et tema vi har skrevet om tidligere. Det er noe kriterier vi legger til grunn når det gjelder hvordan vi skal løse dette med gass, og dette gjelder selvfølgelig også for vår nye bybobil. Etter to og et halvt år på heltid i bobil, hvor vi ca. halvparten av tiden har oppholdt oss i sydligere breddegrader, så vet vi hvor vanskelig dette med å få fylt gass kan være når man kommer utenfor Norge. Så langt vi har registrert så finnes det 7 forskjellige systemer rundt i Europa, og dette kan gjøre gassfylling til en litt komplisert affære.
Våre kriterier for gassopplegg:
- Lette flasker
- Flaskene skal stå fastmontert som en fast tank, og det skal være utvendig fylling
- Gassmåler som viser nivået på flaskene skal være montert inne i bilen
Dette med vekt er viktig. Mange velger å bruke komposittflasker, men vi har litt dårlig erfaring med slike flasker når gradestokken kryper nedover, og dessuten er det ikke mulig å få slike flasker med selvfyllingsfunksjon. Vi valgte derfor å sette inn to stk. aluminiumsflasker for selvfylling. Egenvekten på disse er 6,7 kg på en 11 kg flaske, kontra 5,3 kg på en kompositt 10 kg flaske. Det betyr at egenvekten er omtrent den samme. Gassen veier jo like mye enten den lagres på kompositt eller aluminium.
Siden vi har montert selvfyllingsflasker er disse fastmontert, og fungerer mer eller mindre som en fast gasstank. Det er ikke behov for å ta flaskene ut av skapet siden det er montert opplegg for utvendig fylling.
Gassmåleren er montert inne i bilen ved siden av kontrollpanelet, og viser hele tiden hvor mye gass vi har på flaskene.
Fylling av gass
Det kan ikke bli enklere. Vi fyller gass fra pumpe på LPG stasjoner i Norge. Vanligvis er dette kortpumper, og vi kan fylle når som helst hele døgnet. Det er det samme i utlandet, det er mange bensinstasjoner som har LPG pumper, og det gjør det enkelt å fylle gass uansett hvor vi har vært i europa.
Vi har hørt noen historier i det siste at man ikke har fått fylt gass på et slikt system i Italia, men på de 3 årene vi har hatt tilsvarende system har vi aldri hatt problemer med å fylle på Italienske stasjoner. Vi vet at noen har fått problemer siden de ikke har hatt utvendig fylling, og at man må åpne skapet for å få tilgang til fyllestussen, så utvendig fylling gjør nok tingene litt enklere.
Adaptere
Det samme gjelder selv om man har selvfyllingsflasker. De forskjellige land har ofte sitt eget system. Det finnes dessverre ikke en standard på dette. Fordelen med et selvfyllingssystem er at det er færre variasjoner, og man klarer seg med i hovedsak 3 adaptere over det meste av vesteuropa. Østeuropa har vi ingen erfaring med, så her kan vi ikke uttale oss. De landene vi har oppholdt oss i, og hvor dette systemet har fungert helt supert er: Danmark, Tyskland, Nederland, Belgia, Frankrike, Spania, Portugal, Italia. I tillegg kommer de øyene vi har vært på, altså Korsika og Sicilia.
Gassfilter
Dette er også viktig, ikke bare med et selvfyllingssystem, men også for gass generelt. På vårt system har vi gassfilter på hver flaske, og i tillegg har vi gassfilter på våre adaptere. Gasskvaliteten varierer, ikke bare i utlandet, men også i Norge. Det er viktig å få skilt ut oljen fra gassen slik at ikke gassregulatoren blir ødelagt, eller at det kommer olje inn i gassanlegget i bilen. Mange hevder at dette ikke er nødvendig, men igjen så har vi gjort oss egne erfaringer, og på vårt gassanlegg skal det være filter.
Tidligere poster rundt emnet:
Hei Finn.
Leser om alle deres oppgraderinger på flotte Panter’n og suger til meg gode og smarte tips.
Er kort tid unna fra å få levert min nye bybobil – etter også ha nedskalert fra helintegrert til bybobil.
Kommer definitivt til å kopiere flere av oppgraderingene deres.
Denne gassoppgraderingen – er det lov å spørre hvor du fikk dette installert?
Fortsatt god tur ….og kos dere i flotte Panter’n
Heisann. Så hyggelig å høre. Jada, det fikk vi gjort hos Heistad Bil & Caravan. Lykke til med ny bybobil 👍🚍
Hei Finn
Mye nyttig å lese her. Jeg skal få montert gasstank på min bobil.
Leste om hvordan dere brukte filter og forskjellige adaptere for gassfylling i utlandet.
Jeg har søkt på nettet og finner ikke noen plass som selger dette.
Hvor fikk du kjøpt filteret og adapterene. Hva heter de forskjellige adapterene som du anbefaler for tur i de nevnte land.
Hilsen Rune
Hei, veldig nyttig å lese om oppgradering dere har gjort, det har inspirert oss til å gjøre det samme hos Heistad! Dessverre selger de ikke lenger løse adaptere, ei eller det ekstra utvendige filteret dere har bilde av. Lurer derfor på om dere fikk kjøpt adaptere, og filteret, hos Heistad eller om dere kjøpte disse et annet sted? Isåfall, takknemlig for tips om hvor de er å få kjøpt.
Hilsen Gunnar
Heisann.
Jeg husker ikke helt hvor vi kjøpte adapterne, det kan ha vært hos Askjems eller hos Stamsaas. Adapteret med filter ble bestilt fra Tyskland, og vi fikk det med når vi kjøpte moreloen. Jeg tror kanskje du kan finne en info rundt slikt på lpg.eu.
Finn
Hei, takk for en super nettside. Lest fra perm-til-perm 🙂
Jeg skal installere selvfyllingsflasker med innvendig gassmåler. Jeg ser dere har to flasker, men en måler. Forhandleren sier jeg må ha en bryter som jeg velger hvilken flaske jeg skal måle nivået på, men er det nødvendig? Hvordan har dere gjort dette?
Hilsen Arnstein
Heisann.
Hyggelig å høre at du liker siden 👍 Vi har kun hatt én gassmåler. I vår første bobil var begge flaskene koblet sammen slik at gassmåleren viste totalen for begge flaskene. Når vi monterte nye flasker i vår siste bil viste det seg at det ikke lenger var lovlig å ha begge flaskene koblet sammen på samme måten. Det ble derfor montert en duokontroll som automatisk bytte flaske når flaske 1 var tom. Gassmåleren ble montert på flaske 2, og det holdt for oss å vite at når nivået begynte å gå ned på måleren viste vi sånn ca. hvor mye gass vi hadde igjen på tanken. Det viser selvfølgelig ikke totalen, men når du har brukt halvparten av den gassen du har ombord begynner gassmåleren å gå nedover. Fungerte utmerket 😊