Strøm er alltid et hett tema når det gjelder bobil. Noen er avhengig av mye strøm til drift av diverse elektroniske ting som pc’er, nettbrett, frysebokser osv, mens andre kan klare seg veldig greit uten å bruke noe særlig strøm i det hele tatt.

For vår egen del så er det slik at vi må ha tilgang på nok strøm. Vi er begge avhengig av å ha strøm nok til å drifte 3 pc’er flere timer pr. dag, samt strøm nok til å ha på lys, drift av pumper til både varme og andre ting når vi er på tur. Å jobbe som frilans betyr at jobben på en måte alltid er med, på godt og vondt.

Bobil-på-Lifjell

Å være selvforsynte med strøm

For oss betyr det at vi må kunne fricampe, og samtidig bruke alle fasilitetene i bilen på samme måte som om vi skulle stå tilkoblet en strømstolpe. Det kan selvfølgelig være en utfordring, men så langt har det opplegget vi har montert fungert helt etter planen. På vår lille bybobil har vi montert 320 W med A celler, supereffektive solcellepaneler som også lader ganske greit også i regnvær. Bare det er lys så lader disse panelene. Av erfaring vet vi at regulatoren er en viktig faktor i et slikt oppsett, og vi har montert en Victron regulator, noe som vi har svært god erfaring med fra tidligere. I tillegg er det satt inn to stk. 100Ah Lithiumbatterier.

Kjøre eller stå stille

Er man på farten hele tiden og bare står stille en dag eller to så er ofte stanardoppsettet godt nok, og det er unødvendig å gjøre noen særlige tiltak i forhold til å fylle batteriene, disse lades jo så fort man starter motoren og er på kjøretur. Det som derimot kan bli en utfordring er om man står stille over lenger tid uten å få lading fra kjøring. Da må man ofte ha en eller annen mulighet for å kunne få ladet på andre måter. Vi har testet både solceller og Efoy, og valget er helt klart solceller. Efoy’en vi hadde tidligere i Sølvpilen fungerte fint den, men den lader veldig lite i forhold til hva den koster. Vi opplevde også at den aldri var i gang etter at vi oppgraderte Sølvpilen med flere solcellepaneler.

Vår erfaring så langt

Vi har ikke hatt behov for å koble oss til strøm siden vi monterte dette opplegget i Panter’n, og det betyr begynnelsen av Juni. Det lengste vi har stått stille på et sted er 10 dager, og batterikapasiteten har aldri vært under 75%. Det betyr at vi slipper å kjøre eller ha motoren i gang for å få ladet, og vi har hele tiden brukt alt i bilen på samme måte som om vi skulle stått tilkoblet strøm. Det er utrolig befriende å slippe å tenke på disse tingene. Parkere der vi har lyst, alltid ha nok strøm, så lenge vi vil. Dette går rundt av seg selv.

Høst og vinter, hva da?

Tja, det vil jo høsten og vinteren vise. Så langt ser det veldig bra ut, og på våre småturer nå på ettersommeren har vi akkurat samme opplevelsen av opplegget som vi hadde i sommer. Sist helg sto vi på Lifjell, og som vanlig valgte vi å ikke tenke på forbruket. Vi brukte to pc’er, hadde på godt med lys i bilen på kvelden, Trumaen gikk store deler av kvelden, natten og morgenen. Innen klokken var 12 påfølgende dag var begge batteriene fulladet igjen, så det lover veldig godt. Som jeg nevnte ovenfor så lader disse solcellepanelene relativt godt bare det er lys, det må ikke være sol. Vi vil komme med litt mer oppdateringer rundt dette i løpet av vinteren. Siden vi nå blir i Norge i hele vinter, så blir det nok en del turer til fjells for å snøkite, og vi er da avhengige av å være selvforsynte.

Valg av utstyr

Dette er viktig! Et solcellepanel er ikke bare et solcellepanel, en regulator er ikke bare en regulator osv. Det er viktig å sette seg inn i de forskjellige typer av paneler, hva slags celler er det, kapasitet, lader det når bare halve panelet får lys etc. etc. Ved å sette seg inn i disse tingene, lese spesifikasjoner og sette sammen sin egen pakke, ja da får man et system som ofte har en mye høyere kvalitet enn ved å gå for mange av de pakkeløsningene som finnes. Litt mer jobb, men absolutt verdt det.

Translate »