Da er det endelig klart for sommerturen 2021. Vi tenkte vi skulle repetere mye av det vi gjorde i 2020, men selvfølgelig nye steder hvor vi ikke har vært tidligere. Det nordligste vi kjørte i 2020 var til Tromsø, men i år tenkte vi at vi skulle kjøre opp til Nordkapp. Ikke for at vi har et brennende ønske om å se Nordkapp, men vi har lyst til å kunne si at vi har vært der, og samtidig kunne sette nåla i kartet.

Kjøreplan

Kjøreplan og kjøreplan, vi har egentlig ikke det. Vi har tenkt å ta det litt som det kommer i år også. I første del av ruten har vi en plan, og det er å kjøre så kjapt som mulig opp til Nordkapp. Etter det gjør vi som sist, bare «loffer» oss nedover, og tar tingene som de kommer. Vi har heller ikke noe tidsaspekt på denne turen, vi kan bli så lenge vi har lyst. Vi tar jobben med oss i bilen, alt er testet, planlagt og tilrettelagt. Flerskjermoppsett med skjermdeling for kundemøter og annet arbeid fungerer som en drøm, så det spiller ikke noe rolle om vi sitter på hjemmekontor hjemme, eller flytter hjemmekontoret ut i Panter’n.

Første distansen blir faktisk i motsatt retning, vi starter ferien med et besøk hos Bobil og Fritid i Rakkestad. Her skal Panter’n shines både ute og inne, og det skulle ikke forundre oss om vi kanskje finner noe spennende i utstyrsbutikken… en Thule vindskjerm kanskje? Det høres kanskje ut som vi har blitt skikkelig late, dra til Rakkestad for å shine bilen? Det er ikke bare det, vi skal også besøke gode venner. Fin start på ferien!

Tidlig avreise

I 2020 reiste vi også nordover i begynnelsen av juni. Vi var superheldige med været, og det var ingen fergekøer og glissent på bobilparkeringer og campingplasser. Til og med i Lofoten var vi en dag den eneste bilen som sto parkert på campingplassen på Ramberg. Vi håper med å dra så tidlig i år også at vi kanskje unngår det største trykket som mange opplevde under fellesferien i 2020. Det vil vise seg!

Langtur med bybobil

Vi må tenke smart. Bilen vår er vektoppgradert, så vi trenger heldigvis ikke tenke på at vi kommer til å kjøre med for mye vekt, det er bare å putte inn det vi får plass til. Er vi heldige med været så kan de tenkes at vi blir 4, kanskje 5.. eller til og med 6 uker på tur, vi avhenger dette av været. Blir det regn, snøføyke og utrivelig, da kjører vi bare sørover igjen.  Det kreves litt plass til å få med alt. Fordelen er at vi faktisk har vært på tur sammenhengende to og et halvt år når vi bodde i bobilen på heltid, så vi har blitt ganske gode på tetrispakking. I en bybobil er hver minste lille ledige plass brukt til noe, og det er faktisk overraskende mye plass til lagring og stabling.

Ny garding til bad og soverom

En ting som har forundret oss med denne bilen, det har ikke vært mulig å dele av bilen når man f. eks. skal ta seg en dusj. Alle vinduene måtte da dekkes til slik at det ikke var innsyn. Her så vi mange nyttige tips i en bobilgruppe for bybobiler, og dette har vi adoptert. Tone sydde en garding, Finn monterte skinne, og vips så hadde vi en måte å skjerme innsyn til bad og soverom. Dette blir jo nyttig når vi fricamper også. Det er ikke alltid vi har lyst til blende alle vinduene i bilen. Mange fikk sikkert også med seg at vi fjernet TV’en, og dette har nå blitt en rtiktig så hyggelig krok.

Sover som en unge

Soverommet i Panter’n er som en liten koselig hule. Det er lunt og godt, og her sover vi virkelig godt. Står vi plassert slik at vi har fin utsikt bakover fra bilen kan vi åpne bakdørene og nyte utstikten samtidig som vi tar en kaffe på senga. Så, nå er det bare å komme seg avgårde. Fortsettelse følger……. 🙂

Translate »